Premium

Politiebond geeft woordvoerder politie er persoonlijk van langs in blog

NPB trekt stuk terug, maar toont weinig berouw

In een harde blog (zie onder) op de site van de NPB heeft woordvoerder Simen Klok van de eenheid Nederland-Oost er flink van langs gekregen.

Klok had als politiewoordvoerder in een interview aan de Stentor antwoord gegeven op de vraag waarom burgers met van die lange wachttijden hebben te maken. Dat komt, aldus Klok, onder meer doordat de medewerkers van het servicecentrum afspraken soms verkeerd inplannen. Er wordt aan het probleem gewerkt.

Snoeihard en persoonlijk

De woorden van Klok werden overgenomen door andere media, waaronder Nu.nl. ‘’De weergave daarin was wel wat ontdaan van nuance’, zegt Klok achteraf. ‘Het lijkt alsof ik alleen het servicecentrum de schuld geef, terwijl het een veel breder verhaal betrof.'

Dat belet Marijke Kemna niet op de site van de politiebond NPB en snoeiharde en persoonlijke blog te schrijven over Klok. Ze verwijt de woordvoerder oncollegiaal, oneerlijk gedrag, en dat alles op een nogal denigrerende toon, overigens juist haar kritiek op Klok.

Te gek voor woorden!

‘Och Simen toch, voor een woordvoerder ben je nogal weinig op de hoogte van de feiten’ schrijft ze. En: ‘Jij als voorlichter en voormalig journalist, moet die krantenartikelen wel bijgehouden hebben toch? Die over de gebrekkige ict. De personeelstekorten. Nee? Heus niet?’  

De blog kreeg  warme steun van de mensen van het servicecentrum maar eveneens harde kritiek en woedende reacties. Teneur: de blog is te persoonlijk, en bovendien: voor een politiebond die alle politiefunctionarissen vertegenwoordigt neemt NPB wel erg stelling in.

'Simen gaat zijn best doen' 

Het leidde ertoe dat de blog werd teruggetrokken. De schrijftster ervan laat alleen weten: ‘Na een goed gesprek heb ik dit blog aangepast.’

Ook  NPB-voorzitter Jan Struijk gaat in een serie tweets in op de blog en laat er uiteindelijk ook weinig twijfel over bestaan waar in zijn ogen het pijnpunt ligt:

'Simen gaat zijn best doen media het beeld te laten nuanceren dat de wachttijden komen door fouten van servicecentra.’

Het was een afgestemde boodschap

Simen Klok zelf wil niet al te diep meer op de zaak ingaan: ‘Ik heb het afgerond met betrokkenen. Ik vind het even prima zo.’ Hij  laat desgevraagd wel weten dat zijn uitspraken in het interview geen persoonlijke visie of conclusie zijn. ‘Nee, het ging om een afgestemde boodschap.’

We benaderden ook NPB-woordvoerder Dick Harte. Hij antwoordde per sms: ‘Het komt nu niet goed uit’.  Op de wedervraag wanneer wel, hebben we geen antwoord meer gekregen.

Lees ook onze analyse met woordvoeringsdeskundigen Koen van Tankeren en Ilse Heemskerk

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie