Het intelligente 'indoor-GPS-systeem' is bedoeld voor de detailhandel. Het systeem gebruikt de bestaande, fijnmazige verlichtingsinfrastructuur van de winkel als positioneringsraster, om via een smartphone-app locatiegebaseerde informatie aan de winkelende klant door te geven.
De verlichting ‘communiceert’ met de app via lichtpulsen (onzichtbaar voor het menselijke oog) en stuurt zo aanbiedingen en informatie aan de klant, afhankelijk van waar deze zich in de winkel bevindt.
Zo kunnen winkeliers de verkoopplek (en klanten) voorzien van extra informatie, en vinden klanten eenvoudig hun weg door de winkel.
‘Het mooie van dit systeem is dat winkeliers niet hoeven te investeren in extra infrastructuur voor het onderbrengen, voeden en ondersteunen van locatiebakens voor binnenpositionering’, zegt Gerben van der Lugt van Philips Lighting. ‘De intelligente verlichtingsarmaturen kunnen deze informatie zelf communiceren op basis van hun aanwezigheid in de winkel’.
Goedkoper
Hoewel binnenhuis-gps al bestaat, zegt Philips dat zijn op ledlicht gebaseerde gps-systeem goedkoper is aan te leggen omdat bestaande lichtpunten worden gebruikt. Doordat veel smartphones ook een camera aan de voorzijde hebben, kunnen deze de lichtpulsen opvangen terwijl de bezoeker op zijn scherm de route afleest.
Philips is nu nog aan het testen, en verwacht het systeem in 2015 op de markt te kunnen brengen. Bezoekers van de tentoonstelling 100 jaar Uitvindingen in Museum Boerhaave in Leiden kunnen deze vorm van visual light communication overigens al uitproberen.
Philips is niet de enige; ook Google experimenteert met binnenhuis-gps. Enkele vestigingen van Albert Heijn hebben al 'indoor maps', waarvan de informatievoorziening overigens beperkt is tot afdelingsniveau, zoals groente en vlees.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!