Merken en overheden kunnen vanaf vandaag een .amsterdam domeinnaam registreren. Dat werd bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst waar de eerste vijfendertig pioniers van de nieuwe digitale zone ‘.amsterdam’ bij elkaar kwamen. Paul Molenaar is directeur van dotAmsterdam en verantwoordelijk voor het in de markt zetten van de nieuwe extensie.
Berlijn en New York gingen Amsterdam voor: wat zijn de ervaringen daar?
‘Die waren erg goed. Er zijn het afgelopen jaar veel extensies bijgekomen en de stedenextensies waren veruit het succesvolst. Berlijn heeft ongeveer 130.000 domeinnamen uitgegeven, Londen 60.000 en New York ongeveer 70.000. Zelf mikken wij op 100.000 domeinnamen in iets meer dan een jaar.’
Hoe gaat deze domeinnaam positief uitpakken voor de stad Amsterdam als citymarketing?
‘Alle grote steden zoals Parijs, Tokio, Barcelona en Rio hebben een eigen extensie. Je kan het dus negatief zien: hoe suf is het als Amsterdam niet meedoet? Maar het is vooral positief: we merken wat voor merkwaarde een eigen extensie heeft, zeker voor de creatieve industrie aangezien Amsterdam echt een creatieve stad is, zo’n extensie geeft een goede uitstraling. Het is daarnaast goed voor de zichtbaarheid van de stad. Amsterdam is een heel krachtig merk, voor veel internationale partijen zelfs bekender dan Nederland. ‘Amsterdam’ is dan ook een vaker ingetypte zoekopdracht dan ‘Nederland’. Inmiddels horen we van de eerste partijen die zijn overgegaan dat het hun vindbaarheid verbetert.'
Lokale extensies moeten veel opleveren voor Amsterdam en toeristische sector, wat dan?
‘Het vergroot allereerst de aantrekkelijkheid om je hier te vestigen als start-up of als bedrijf in de creatieve sector. Daarnaast brengt het economische voordelen met zich mee voor de gemeente Amsterdam, want die krijgt een percentage van elke domeinnaamaankoop.
Ook biedt het Amsterdamse bedrijven een nieuw podium. Een voorbeeld is dat de ondernemersvereniging van Amsterdam voorrang krijgt op domeinnamen met straatnamen. Wanneer alle ondernemersverenigingen daar gebruik van maken kan daar weer een e-commerceplatform van gemaakt worden.
Daarnaast ben ik benieuwd wie bijvoorbeeld de eigenaar wordt van hotels.amsterdam. Op dit moment ligt de macht in die branche bij boekingspartijen waar hotels commissie aan afdragen, zoals Booking.com. Dat zou hiermee kunnen veranderen.’
Cheesemarket.amsterdam is geclaimd door Alkmaar. Gaan jullie daar iets tegen doen?
'Integendeel – we zijn daar hartstikke voor. Alkmaar is slim geweest en weet dat Amsterdam bekender is dan Nederland. Door zich als cheesemarket.amsterdam te presenteren, haken ze zichzelf aan de bekendheid van Amsterdam vast. Voor de toeristen is dat veel helderder. We proberen de uitgifte wel heel zorgvuldig te doen – dat alle grote merken niet overal achteraan te jagen. Chanel heeft dat bijvoorbeeld al gedaan. De volgende fase is van 1 juni tot 14 augustus, dan kan iedereen een domeinnaam aanvragen. Aan het eind van die periode beoordelen we de aanvragen. Als er één aanvraag is, krijgt diegene de domeinnaam, maar als twee bedrijven de extensie hebben aangevraagd, kijken we wie er het meest recht op heeft, een Amsterdams bedrijf gaat dan voor. Vanaf 1 september maakt het niet meer uit. De periode tussen 1 juni en 14 augustus is ervoor om ervoor te waken dat de juiste instellingen de juiste domeinnamen krijgen. Er zijn bijvoorbeeld meerdere instellingen die de domeinnaam annefrank.amsterdam willen.’
Google geeft lokale extensies voorrang, hoe werkt dat?
‘Als je nu een zoekopdracht intypt over Friesland zie je dat websites met .frl bovenaan komen. In Duitsland zie je dit ook met de extensie van Berlijn. Bij zoekopdrachten gericht op de geografie van de stad doen de stadsextensies het heel goed. Google zegt officieel er geen voorkeur aan te geven, maar de praktijk wijst dus anders uit.’
Wat kost dat eigenlijk, zo’n extensie?
‘Dat weten we niet, want dat gaat via de tussenhandel, de hostingpartijen, maar we verwachten tussen de 35 en 40 euro per jaar.’