Premium

Ondertussen bij Achtung!

Achtung! werd deze week genomineerd voor Bureau van het Jaar, haalde Boris Nihom van They en bestaat 9 jaar. Mervyn ten Dam: ‘Er is een tweedeling tussen merken die het wel goed vinden zo en merken die echt willen veranderen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een klein feestje bij Achtung! deze week: voor de vierde keer op de shortlist van Bureau van het Jaar en weer een jaartje er bij. Op Facebook  circuleerde een foto van oprichters Dick Buschman en Mervyn ten Dam achter een looprek. Want negen jaar is – zeker gezien het waanzinnige tempo waarin de markt verandert – een respectabele leeftijd. Reden om er even bij stil te staan met Mervyn ten Dam. 

Het was een roerig weekje: eerst de aankondiging dat Boris Nihom Achtung! komt versterken. Vanwaar zijn komst? 
‘We maken al jaren behoorlijk consistent goed en mooi werk. We vonden dat er nog een dimensie aan kon worden toegevoegd, dat het nog wat slimmer kan. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een goede strateeg en dat is Boris geworden. We denken dat Boris goed bij ons past, omdat het geen klassieke strateeg is. Wij zijn gewend geïntegreerd te werken en dat ligt hem.’ 

Was dat ‘slimmer worden&; een wens vanuit klanten? 
‘Nee hoor, vanuit onszelf. Ons werk wordt steeds breder en Boris kan daarbij helpen. De manier van werken zal niet veranderen, hij is een extra plug-in op wat we al doen. We kunnen nu nog meer kanten op en nog slimmer werk maken, denken we.’ 

Achtung! staat weer op de shortlist voor Bureau van het Jaar. Maken jullie kans? 
‘We hebben een heel goed jaar achter de rug, maar of we kans maken hangt af van waar de jury de focus op legt. Vorig jaar, toen Etcetera won, lag de nadruk op commercieel succes. Dan zullen we niet snel winnen, omdat Achtung! niet het doel heeft veel te groeien. Wij worden gedreven door inhoud en willen variëteit in ons werk.’ 

En als je naar de andere genomineerden kijkt, Lemz en DDB & Tribal? 
‘Moeilijk te zeggen, ze maken allebei goed werk, de een wat meer dan de ander.’ 

Er zijn mensen die zeggen dat N=5 op de shortlist had moeten staan, niet Achtung!
‘N=5 had er zeker ook op kunnen staan. Maar natuurlijk niet in plaats van! Ik vind het een mooi onafhankelijk bureau dat zich ook opnieuw probeert uit te vinden.

Even terug kijken: wat was van die negen jaar het beste jaar voor Achtung!?
‘ Ik denk dat elk jaar wel een hoogtepunt had. De eerste Webby was leuk om te winnen, mooi om daar op het podium te staan. Of de eerste Cyber Lion. True story: we hoorden een week na de uitreiking pas dat we hadden gewonnen. En laatst wonnen we ons eerste goud bij de ADCN, ook weer een mooi moment. 
Zo is er iedere keer wel weer iets.’ 

En het volgende goud weer in Cannes voor Banner Bahn? 
‘Goud weet ik niet, maar het kan daar best wat doen. We merken dat de campagne internationaal redelijk makkelijk landt. Eurobest kan een voorbode zijn. Maar je weet het nooit met jury’s.’ 

Welk nieuw werk komt er aan? 
‘ We zijn heel veel voor Vodafone bezig, maar ik kan nog niet vertellen wat we maken. En we doen een spannend project voor Philips voor de Amerikaanse markt. Op basis van geluidsherkenning van de sonicare gaan we kinderen met een slimme app beter tanden laten poetsen!

Achtung! gaat internationaal dus.
&;In het geval van Philips zeker. Het gaat om het idee en dat kan ook over de grens. We veranderen in de kern niet, maar de projecten worden langzaam maar zeker groter. Er is binnen de markt een soort tweedeling tussen Vanish-achtige merken die het wel goed vinden zoals ze het doen en merken die echt willen veranderen. Wat we zien is dat merken die op een andere manier willen kijken ons weten te vinden. Voor mijn gevoel zijn we net begonnen.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie