Van Gils kleedt het Nederlands elftal. In aanloop naar het WK in Brazilië kwam het met een retailcollectie en een nieuwe campagne. Ceo Robert Meijer licht toe.
Waarom het Nederlands elftal?
‘Natuurlijk omdat we een Nederlands merk zijn met 65 jaar historie, maar vooral omdat we de laatste jaren achter de schermen enorm hard hebben gewerkt aan een comeback. We zijn een tijdje van de radar geweest, en hebben gezegd: we willen het helemaal voor elkaar hebben voordat we weer richting de consumenten gaan communiceren. Dat moment is er nu. Wat is er nu beter dan dat te doen het Nederlands elftal, waarmee we het hart van onze doelgroep bereiken?’
Welke doelgroep is dat?
Zoals ze zeggen: everyone is 35 today. En dat is ook de groep waarop we ons in eerste instantie richten. We willen ze met het motto ‘no stitches no story’, laten zien dat het bij mannen en ons merk gaat om verhalen. Verhalen over de littekens doe ze oplopen in hun leven. We hebben daarvoor ons nationale symbool de leeuw genomen, en speciaal voor de lancering leeuwenfluisteraar Kevin Richardson in Zuid-Afrika bezocht. Gekleed in Van Gils gaf hij de “aftrap” en hij was zelfs bereid met leeuwen te voetballen. Ik vind het echt een prachtige film geworden.’
Past een merk in mannenpakken wel bij het jeugdige elan van Oranje?
‘Dat zullen meer Nederlanders zich afvragen, maar dat zal snel veranderen als ze zien welk beeld we communiceren. Waar we in het verleden bekend stonden als pakkenleverancier, zijn we veranderd in een veel moderner en breder kledingmerk met zowel informele als formele kleding. Naast mooie pakken ook denims en shirts.’
De verandering van Van Gils in één Oranje gevangen?
‘Precies, dat is wat we laten zien. We zijn er ook uit gekomen met de KNVB dat het team meer informeel gekleed zal worden dan de staf. Voorheen stonden de spelers in hetzelfde grijze of blauwe pak als de coaches en begeleiding. Nu dragen ze een casual set met een mooi katoenen colbert. Dat ziet er toch veel hipper uit.’
Hoe reageerden de spelers er op? Ze zijn behoorlijk verwend met al hun dure merkkleding?
‘Inderdaad, sommigen lopen in de meest prachtige maatpakken rond. Maar ze zijn professioneel en de kleding hoort gewoon bij de eenheid van het Nederlands elftal. Zo willen ze ook overkomen.‘
En de trainer, Louis van Gaal?
‘Die is positief, maar ook kritisch, met name ten aanzien van de schoenen. Terecht, want voeten zijn het belangrijkste instrument. Daar heeft hij ook veranderingen laten aanbrengen. Ook de keuze en kleuren van het pak zijn aan hem voorgelegd. Wij zijn extravert in onze keuzes en wilden het pak voor de spelers met een oranje saddle stitch uitvoeren, maar dat vond hij te ver gaan. We hebben overigens voor hemzelf een maatpak laten maken. Is van een prachtige kwaliteit en die zie je hem in de aanloop naar het WK veel dragen. Met oranje stitch.’
Hoe gaat u het merk Van Gils verder activeren tijdens de WK?
‘We hebben natuurlijk onze collecties, waarbij we onze resellers als de Bijenkorf ondersteunen, onder meer met pop-up stores en POS-acties.’
Het WK is een internationaal toernooi. Heeft dat nog een rol in uw sponsorschap gespeeld?
‘Ja, Oranje is een bevestiging van onze Nederlandse heritage, ook in het buitenland. We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet, in Canada en de Duitstalige landen. Ze vinden het leuk om te zien dat wij nu Oranje kleden, want het is elftal in het buitenland erg populair en meestal de tweede keuze. Na hun eigen nationale team.’
De verwachtingen voor het WK zijn niet erg hooggespannen. Niet bang dat het een sof wordt?
‘Misschien wel, maar deze samenwerking gaat over de lange termijn. En ach, ups en downs horen bij het leven, dat past ook prima bij ons verhaal “no stitches no story”. Het zou jammer zijn als ze er snel uitliggen, maar ik sta toch achter ze, ook het volgende toernooi, want dan zijn we nog steeds als sponsor betrokken. En wie weet, zorgen ze voor een enorme verrassing. Dan sta ik toch wel even te juichen.’