De Ziekte van Batten is een fatale stofwisselingsziekte die uitsluitend kinderen treft. Om te laten zien hoe ingrijpend deze ziekte is voor kinderen én hun naaste omgeving, heeft stichting BeatBatten een nieuwe campagne gepresenteerd. Bijzonder is, dat de campagne niet alleen gericht is donaties, maar ook op begrip en betrokkenheid.
Belangeloos
Ronald Jansen is voorzitter van de Stichting Beat Batten. Hij is de vader van tiener Roel, een van de kinderen die getroffen is door de Ziekte van Batten. Jansen: ‘Niet alleen geld voor onderzoek is ontzettend belangrijk maar ook steun en betrokkenheid. Iedereen die bij deze campagne betrokken is geweest, heeft belangeloos meegewerkt. Van het maken van de tv- en radiospots tot het drukken van de folders en de posters.’
Je kind verliezen
In de campagne staan de mensen in de naaste omgeving van de patiëntjes centraal: hoe is het om straks je kind aan deze ziekte te verliezen? Je beste vriendje? Je kleinkind? Zo laten de korte tv-spots en advertenties zien hoe ingrijpend een ziekte als deze is: niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de mensen daaromheen.
Ambassadeur Erik de Zwart
Radio Veronica-baas en deejay Erik de Zwart is ambassadeur van de Stichting Batten. Hij kreeg een paar jaar geleden het bericht over Ronalds zoon en bedacht zich geen moment om mee te helpen. ‘Deze fatale stofwisselingsziekte leidt ertoe dat kinderen eerst blind worden en vervolgens te kampen krijgen met epilepsie, geheugenverlies en uitval van spieren. Momenteel is er geen medicijn beschikbaar, waardoor deze patiëntjes uiteindelijk veel te jong sterven. Daar moet een einde aan komen en dankzij veelbelovend nieuw onderzoek is daar misschien ook uitzicht op.’
De campagne zal vanaf nu tot ver in 2016 te zien zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!