Gisteren publiceerde Recma het Global Compitches Report 2013. Daarin worden punten toegekend aan mediabureaus voor business wins. In Nederland worden Mediacom en Initiative beloond met 8 punten. Zij mogen daarmee het A-predikaat voeren.
B
De meeste bureaus ontvingen een waardering die goed is voor de B-categorie. Dat zijn Mindshare (met 6 punten de enige B+), MEC, ZenithOptimedia, OMD, PHD, BPN, UM, Carat, Vizeum en Havas Media (allen 4 punten).
C
Twee bureaus kwamen niet verder dan C-niveau. Dat zijn Maxus en Starcom. Beide kregen twee punten, wat leidde tot een C+.
Puntentelling
Het systeem achter de puntentelling is gebaseerd op het winnen van klanten en wel op twee manieren. Alle lokale ‘wins en losses’ boven een omzet van een half miljoen worden bekeken en krijgen een score op basis van de omvang van het account. Daarnaast wordt bekeken of er een aantoonbare lokale bijdrage is geweest aan internationale wins, die vervolgens ook een score krijgt. De lokale scores wegen zwaarder.
Terugkijken
Managing directors van Mediacom (Frank Bitter) en Initiative (Léonie Koning) herbeleven 2013 en zetten de successen nog een keer op een rij:
Bitter:
'In 2013 mochten we de volgende nieuwe klanten verwelkomen: H&M, Danone, GlaxoSmithKline (GSK), Albelli, Sony Mobile, Sony Consumer Electronics, Siemens en Maxxium Drinks. Bovendien was er van klantverlies geen sprake. We hebben dit jaar ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het winnen van internationale new business. Zo heeft MediaCom Nederland onder andere als enige land de lokale strategische expertise mogen vertegenwoordigen in de internationale Sony pitch en was de internationale keuze van Danone mede gebaseerd op het feit dat wij na diverse lokale sessies in Nederland (een belangrijk land voor vooral de Baby Divisie) het voorkeursbureau waren. Hiermee hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan de eerste plaats van MediaCom Global in Global Compitches Report 2013 van Recma.'
Koning:
We hebben in 2013 geen enkel account verloren3, we hebben 11 pitches gewonnen en 2 klantcontracten zonder pitch verlengd. Onder de gewonnen pitches waren onder andere Burger King, A.S. Watson (Kruidvat, ICI PARIS XL, Trekpleister), Viacom International Networks (MTV, Comedy Central), Triumph Lingeriemerk, de Hartstichting, Amazon.com en HAK. 2013 was voor ons het jaar waarin we strategische veranderingen hebben doorgevoerd. Hierbij is de focus gelegd op de Kracht van de Eenvoud, met als doel klanten te helpen om complexe keuzes eenvoudig te maken. Dit hebben we op alle niveaus doorgevoerd: van sterk versimpelde campagne-evaluaties tot aan een herziening van onze strategiewerkwijze: met minder tools meer effect genereren. En er wordt nu gewerkt in kleinere geïntegreerde klantenteams die aangestuurd worden door ervaren inhoudelijke Communication Directors.'
Kwaliteitskeurmerk
Nog meer rankingnieuws van Recma: Mediacom en UM werden op 19 maart ex aequo uitgeroepen tot meest kwalitatieve mediabureau van Nederland. Beide wisten 17 punten te vergaren, wat leidt tot de kwalificatie 'high profile'. Dat geldt ook voor de nummer 3 tot en met 5: Initiative (16 punten), MEC, (15) en Vizeum (14).
De gehanteerde puntenmethodiek baseert Recma op vier criteria:
1- Competitiveness – 2013 assessment results - mainly measured by pitches results over the last three years.
2- Momentum measured by the activity growth, market shares growth over 3 years, new business activity, changes to the top management
3- Resources in Digital and Diversified Services (Outdoor, Branded Content, Entertainment, Sponsoring/Events, Multi-Cultural, Retail, Econometrics, etc.)
4- Client Profile number of big advertisers handled, number of local advertisers, share of the 1st client and the 3 biggest (exposure).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!