Nou ja, die fascinatie is misschien nog wel verklaarbaar en ik moet bekennen: ik ben zelf ook wel een liefhebber. Maar wat ik niet begrijp, is waarom creatieve adviesbureaus niet voorbij dat logo kunnen kijken. Dát is toch hun vak?
Niet logo’s ontwerpen, maar organisaties helpen hun verhaal te vertellen en succesvol te zijn.
Advice ontwerpt een logo
Ik zag een nieuwsbericht over een Koningsdaglogo voor Zwolle, ontworpen door het Wijhese bureau Advice. Maxima en Willem-Alexander komen op 27 april naar Zwolle en het bureau vond het leuk om te anticiperen op ‘diverse signalen met de vraag of er ook een logo beschikbaar is voor deze bijzondere dag.’
Advice vond, dat het daar als bureau uit de regio en met zijn roots in Zwolle, op in moest spelen. Volgens Zwollenu.nl omdat men het een goed idee vond om eenheid te krijgen in alle uitingen omtrent de feestelijke dag. Nou ja, op zich best een sympathiek gebaar.
Maar waarom kies je dan voor een logo? Brengt een logo eenheid? Helpt een logo de stad feestelijker te maken? De voorbeelden van toepassingen op Focus NL beloven in dat opzicht weinig goeds.
Koeweiden Postma ontwerpt impact
Drie jaar geleden werd Koning Willem-Alexander tot koning gekroond. Het Amsterdamse ontwerpbureau Koeweiden Postma werd gevraagd om voor de gelegenheid ‘een ontwerp te maken voor de city dressing van Amsterdam dat tegelijk feestelijk en koninklijk is’.
Koeweiden Postma ontwierp een symbool met de initialen WA en een bijpassende vormtaal: een grid, een patroon. Maar dat is niet het belangrijkste. Koeweiden Postma ontwierp een decor.
Het bureau heeft nagedacht over de vraag: hoe kunnen we de stad feestelijk en koninklijk kleuren? Welke middelen staan tot onze beschikking? Hoe kunnen we die naar onze hand zetten? En hoe zorgen we voor maximale impact? Het bureau is daar bijzonder goed in geslaagd.
Vergeet logo's
Wat Zwolle doet met het logo maakt me niet zo gek veel uit.
Ik vind het interessant hoe twee creatieve bureaus, Advice en Koeweiden Postma, een totaal verschillende aanpak laten zien in een case die inhoudelijk vergelijkbaar is.
De vergelijking is interessant omdat deze illustratief is voor de taakopvatting van veel ontwerpers bij het ontwikkelen van een identiteit.
Het is verleidelijk om je te richten op een logo, op de elementen van een huisstijl, op de huisstijl in zijn geheel, maar daar gaat het niet meer om. Niet in de eerste plaats. Het gaat erom dat je je opdrachtgever helpt om zijn verhaal te vertellen, dat je hem helpt succesvol te zijn.
Het is belangrijk dat je nadenkt over hoe hij impact kan maken op de mensen die hij wil bereiken. Liefst voor een periode langer dan een paar jaar.
Dat is volgens mij waar het om draait: vergeet logo’s, zorg voor impact.
Het No Logo-beeld in de header is de cover van het boek Logo, No Logo van Naomi Klein
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!