Creatieve alleskunner Famke Louise had misschien wel het meest bewogen jaar van iedereen. Verguisd en bewierookt in de media. Op, denkbeeldige, podia gehesen en door een niet zo handige # publiekelijk neergesabeld en weer opgeklommen. Het fotomodel, de documentairemaakster, zangeres en publiek talent heeft in ieder geval een onuitwisbare indruk achtergelaten overal. Graag was ze nu op vakantie, maar dat kan even niet want, ‘alles dat ik doe ligt nog steeds onder een vergrootglas. Dus beter even hier. Maar Nederland is ook leuk hoor.'
Carwash experience
Pas 21 lentes jong lanceerde ze afgelopen maand haar debuutalbum ‘Next’. Ze noemt het een erg persoonlijk album, gebaseerd op de dingen die ze zelf mee heeft gemaakt. ‘Ik heb er superlang over gedaan. Mijn leven is een rollercoaster geweest en ook met de ontwikkeling van Next had ik problemen. Ik wist niet zo goed wat ik wilde doen, wilde verschillende genres op het album en stelde daarom alles voor me uit.’ De presentatie of launchparty van het album was daarentegen één van de hoogtepunten van het jaar. Zowel voor Famke Louise zelf als voor het hele internet dat ontplofte toen de zogenoemde ‘Carwash experience’ voor de albumlancering viral ging. ‘Het was de eerste keer dat ik een album de wereld ingooide en in deze tijden moet ook de presentatie daarvan creatief zijn. Dat is volgens mij goed gelukt want het was ook echt een experience die voldeed aan alle regelgeving.’
'Nooit te laat om jezelf te verbeteren'
Ze zegt momenteel in rustiger vaarwater te verkeren. Spijt over de gebeurtenissen van het roerige jaar heeft ze dan ook geenszins. ‘Je moet altijd blij zijn met wie je bent en als iets niet goed gaat kun je daar van leren. Het is nooit te laat om te veranderen en jezelf te verbeteren. Dat blijf ik doen.’ Ze vertelt dat ze geen twee gezichten heeft, dat het merk Famke Louise gewoon Famke Louise is, altijd zichzelf. ‘Ik kijk naar de toekomst. Ik wil verhuizen naar Amsterdam, terwijl daar nu ook niet zoveel gebeurt. Een nieuwe start maken. Ook al weet ik nog niet precies wat ik wil, maar ik kan je zeggen dat 2021 opnieuw geen stil jaar gaat worden.’
Open voor reclame
In relatie tot reclame ziet zo mogelijkheden. ‘Ik sta daar voor open maar ik ben wel heel selectief. Ik doe alleen wat ik leuk vind om te doen. Er staan nieuwe samenwerkingen op het programma, misschien een eigen lijn van iets. Allemaal positieve dingen.’ Subtiel kan opgemerkt worden dat ze voorzichtig is in de uitspraken, maar hoorbaar duidelijk is een ingetogen vrolijkheid. Alsof de energie even tegengehouden wordt, nog.
Jinek
‘Ik weet niet of alle rumoer rondom mijn merk me goed of geen goed heeft gedaan. Wel vervelend vind ik de pers die telkens allemaal dezelfde vragen stellen.’ Jinek was anders voegt ze daaraan toe. ‘Ze was heel lief en hoe ze de vragen stelde tijdens de uitzending dat snap ik wel. Dat is haar werk.’ Naar aanleiding van die beroemde uitzending samen met knuffel-arts Diederik Gommers, stond er nog een samenwerking met de intensivist op het programma. Echter doordat beide een te drukke agenda hebben gaat dit niet van de grond komen.
Bont Girl
In alle tumult dit jaar is bijna vergeten dat de artieste ook nog een documentaire heeft gemaakt ‘Bont Girl’ om de bontindustrie in China te ontmaskeren. Ook dit werk van haar heeft een verregaande positieve sociale invloed. ‘Je ziet om het moment haast nergens meer bont. Daarbij kwam ik laatst bij de kapper en daar zat een vrouw in de stoel. Toen ik binnenkwam verstopte ze in alle haast haar jas. Dat is ook wel weer mooi.’
Lees ook: Rumag mag weer. ‘Het lef keert terug!’