MARCOM13 @ de Adformatie Groep Lounge

Richard van Hooijdonk (MarketingMonday) sprak over The Connected Customers. Wat wil de 3.0 consument? Duidelijk is: oude marketingregels gaan overboord.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dertig procent van de vrouwen checkt Facebook ’s ochtends nog voor ze naar het toilet gaan. Één op de zes huwelijken in de VS komt tot tand met behulp van sociale media. Facebook is het tweede land ter wereld. Voorbeelden te over bij elk evenement tegenwoordig als het gaat om het belang van ‘social’ in de marketing- en communicatiestrategie. Zijn sociale media inmiddels gewoon ‘media’, zijn alle media social?

Van Hooijdonk heeft het over de mens 3.0. Deze wil: meedenken en graag interessante content delen en verspreiden. De rol van je merk ligt er dan ook in dit te faciliteren en content aan de reiken waar de 3.0-consument mee uit de voeten kan. De strategie moet er dan ook op gericht zijn je consument in te zetten als ‘superpromotor’.

Social army
Stap 1 is het creëren van een ‘social army’. Deze social army betrek je al bij je producten nog voor lancering. Voorbeeld is de . In 2014 wordt een nieuwe Ford gelanceerd. Nu al zijn honderd creatievelingen online te volgen die 1000 missies hebben die ze gaan uitvoeren met behulp van de Ford Fiesta ST. Dit is een perfect voorbeeld van een merk dat tools en middelen aanreikt om over het merk te praten. Het faciliteren en activeren van een social army moeten volgens Van Hooijdonk centraal komen te staan in de marketingstrategie.

Reviews
Waarom is het zo belangrijk dat er over je wordt gepraat? 83% van de besluiten wordt genomen op basis van reviews. Denk aan Tripadvisor, Zoover, Booking.com. Wie neemt nog een beslissing zonder te lezen wat anderen erover schrijven? Wehkamp zag een toename van 15% in verkoop sinds consumenten reviews kunnen achterlaten. Ook booking.com zag hierdoor een grote stijging in sales.

Stap 2 is dan ook: review-activatie. Hoe activeer je je leger met je merk aan de slag te gaan? Bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de actie (Whopper Sacrifice) van Burger King waarbij je je vrienden op Facebook moet ontvrienden in ruil voor een burger. In een week werden er 240.000 mensen opgeofferd voor een burger waarna Facebook de actie stopzette. De actie is wereldwijd in alle media geweest. Waarom dit ook een geslaagde actie is, is omdat BK inspeelt op de trend van ‘ontvrienden’, het is natuurlijk wel handig als je je social army op een manier aanspreekt die aansluit bij hun beleving.

Toen vertelde Hooijdonk iets wat niet vaak genoeg gezegd kan worden: ‘We change the medium but we don’t change the message.’ Hoe vaak zie je niet dat sociale media pagina’s hetzelfde worden ingezet als traditionele media? En met traditionele media bedoel ik, alleen zenden van bedrijfsinformatie? Een sociale mediastrategie is echter niet de oplossing, het gaat om een 360 graden strategie die erop gericht is je army te binden en activeren.

Stop reclame
Productreclame (zenden) is niet meer relevant. Daar bouw je geen band mee op en activeer je al helemaal niemand om een ambassadeur te worden van je product. Nike heeft het wel begrepen, zij voegen echt iets toe aan het leven van de consument, bijvoorbeeld met de -campagne. Het gaat volgens Van Hooijdonk ‘van bereiken naar beraken’ in marketing komende tijd. Storytelling is hierbij ook van belang. Schorem Haarsnijder en Barbier, de kapsalon met een verhaal (women not allowed) moest meerdere vestigingen openen nadat de social army aan de slag ging met dit verhaal. Hoe activeer jij je social army?

Schorem Haarsnijder En Barbier

Volg MARCOM13 mee via:.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie