Premium

Madurodam laat de grote verhalen van Nederland zien

De miniatuurstad profileert zich als themapark

Wie aan Madurodam denkt, denkt aan de miniatuurstad. ‘Maar we zijn meer dan dat’, vertelt marketingmanager Yvette Nieboer. ‘De markt verandert, dus wij ook.’ Om dat aan het grote publiek te vertellen, ontwikkelde bureau N=5 een nieuwe merkcampagne voor Madurodam.

Het draait om Hollands trots
De slogan is ‘Nederland op z’n grootst’. De campagne moet laten zien dat het themapark vooral draait om de grote verhalen van Nederland, niet alleen om de miniatuurstad.

Joris Gruiters, strategy director bij N=5, vertelt dat de geschiedenis van het park inspiratie gaf. ‘Madurodam is in 1952 opgericht als levende herinnering aan George Maduro, held uit de Tweede Wereldoorlog. Het had altijd als doel om een positief bewustzijn te creëren in Nederland. Vandaag de dag is dat wel weer heel relevant. Nederlanders zijn goed in onszelf klein maken. Als iets goed is, is het ‘on-Nederlands goed’. Terwijl we ook trots mogen zijn. Dat verbeelden we in de campagne.’

In de video worden negatieve quotes ('Nederland wint nooit wat') ontkracht met beelden van Nederlandse successen. De film eindigt met beelden van de miniatuurstad en de nieuwe attracties.

De nieuwe indoorattractie Nieuw Amsterdam staat centraal. Nieboer: ‘De attractie bewijst wat we willen communiceren: Madurodam vertelt de grote verhalen van Nederland, de verhalen waar we trots op mogen zijn. In Nieuw Amsterdam beleef je bijvoorbeeld de vaart van schip de Vergulde Bever van Amsterdam naar Nieuw Amsterdam, de stad die vandaag New York heet.’

Dj-beleving en interactieve voetbalmuur
Madurodam bouwt al enige tijd dit soort ‘belevingsattracties’. Het park had namelijk flink last van alle concurrentie op de entertainmentmarkt. Terwijl Madurodam in de jaren ‘90 zo’n miljoen bezoekers per jaar trok, daalde dit tussen 2000-2010 naar 540.000. Het park vernieuwde zichzelf met attracties als een Armin van Buuren-dj-beleving en een interactieve voetbalmuur waar je je een speler uit het Oranje van 1988 kunt voelen.

Ambitie: 50% miniatuur, 50% attracties
Met succes: het park trekt op dit moment zo’n 650.000 bezoekers en dat moeten er nog meer worden. Directeur Joris van Dijk tegen Omroep West: 'In 2030 willen we ons profileren als themapark dat ook met slecht weer leuk is om te bezoeken. Het plan is om dan 50 procent miniatuur te hebben en de andere 50 procent attracties en indoorevenementen.'

Afgelopen donderdag kreeg het park officieel toestemming van de gemeente om uit te breiden in de Scheveningse Bosjes. Nieboer: ‘Uitbreiding is belangrijk voor het merk. Om als themapark te groeien hebben we vernieuwing en ruimte nodig.’

De merkcampagne is vanaf vandaag te zien op tv en online.

Credits
Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama
Strategie: Joris Gruiters, Niels Pel
Account: Judith Lavalette, Maarten Posthumus, Yoeri Kastelein
Productie N=5: Lotte de Rooij

Productiemaatschappij: DPPLR
Regisseur: Nils Vleugels
Editor: Marc Bechtold
Postproduction: DPPLR
Geluid: KlevR sounddesign
Media: PHD Netherlands

Verantwoordelijk bij klant: Joris van Dijk, Yvette Nieboer, Ludmilla Molina

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie