Liveblog Cannes: Nederland wint zes Young Director Awards

Adformatie houdt je op de hoogte van het laatste nieuws rond het Cannes Lions International Festival of Creativity 2024.

Victoria Warmerdam is de grote winnaar bij de Young Director Award

Dit liveblog is niet meer actief. Rondom Cannes Lions 2025 volgt er een nieuwe versie.

21 JUNI

Tweemaal goud voor Akqa en Amp Amsterdam

Vrijdagavond zijn er Leeuwen in de laatste categorieën uitgereikt: Glass: the Lion for Change, Sustainable Development Goals, Film, Titanium en Grand Prix for Good.

En weer laat Nederland van zich horen. Zo wint de Pink Chip-case van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp maar liefst tweemaal goud. Donderdag won DeGiro ook al goud en zilver voor de campagne.

Ook noteren we een bronzen Leeuw voor 'Kiki, the virtual human interpreter' van NHK  (The Japan Broadcasting Corporation) door het Nederlandse MediaMonks. Lees hier meer.

32 Leeuwen

Hiermee komt Nederland op een totaal van 32 Leeuwen, wat -in vergelijking met de laatste paar jaar- een bovengemiddeld hoge score is. Met als toppunt de Grand Prix' voor Stukje van mij' van KPN en 'Refurb' van Philips donderdagavond.

20 JUNI

Nederland wint zes Young Director Awards

Naast de Leeuwen in diverse categorieën zijn donderdagavond ook de Young Director Awards uitgereikt. Dit is een aparte prijs van Cannes Lions, die wordt vergeven aan talentvolle directors en regisseurs.

Nederland is zes keer in de prijzen gevallen. De grote winnaar is filmmaker Victoria Warmerdam (bureaus: Oak Motion Pictures en Dpplr) met 'I'm not a robot'. Voor deze film won zij de Special Jury Award en vier Gold Screens. Casimir Mulder (bureau: Underscore) won voor de film 'You & Me' voor popgroep Goldband een Silver Screen

Opmerkelijk genoeg viel Emma Branderhorst als genomineerde director voor de zeer succesvolle 'Stukje van mij'-case van KPN niet in de prijzen. Ayla Spaans was genomineerd voor 'Last Dance', maar zij won eveneens geen prijs.

Alle winnaars zijn hier te bekijken.

Grand Prix voor 'Stukje van mij' (KPN) en 'Refurb' (Philips)

Nederland heeft twee Grand Prix' binnengesleept. 'Stukje van mij' van KPN door Dentsu Creative, dat ook nog eens zilver wint, en 'Refurb' van Philips door LePub Amsterdam kregen de hoogste onderscheiding. 

Dat Nederland op één en dezelfde dag twee Grand Prix' wint is niet eerder in de geschiedenis van Cannes Lions voorgekomen.

Met name 'Stukje van mij' van KPN is een uitzonderlijk succesvolle campagne met tot nu toe een Grand Prix en drie zilveren Leeuwen achter z'n naam. Verder heeft Pink Chip van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp goud én zilver binnengehaald. 

Nederland heeft nu in totaal 29 Leeuwen gewonnen (and counting). Lees hier verder.

Nederlandse CMO's over Cannes

Tijdens de Adformatie-sessie 'Nederlandse CMO's over Cannes' schijnen Arno de Jong (Nederlandse Loterij), Yolanda van Die (ING), Leo Hensen (Odido) en topcreatief Darre van Dijk (TBWA\Neboko) hun licht op het festival. Wat is hen opgevallen?

Ja, de magie van Cannes is er nog steeds, trapt Van Dijk af. Maar er is met de jaren wel een en ander veranderd. Het is niet meer het festival van de reclamebureaus, de grote techbedrijven zijn steeds dominanter aanwezig, signaleert hij. Arno de Jong vult aan: 'Als ik over de Boulevard de Croisette loop, is de creativiteit ver te zoeken. Daarvoor moet je echt het Palais in.' 

De favoriet van Yolanda van Die? De meermaals bekroonde 'Women's Football'-case van het Franse telecommerk Orange, die -net als ING- draait om gelijke kansen voor vrouwen in het voetbal en sport in het algemeen. Maar, vindt Van Die, het wordt tijd dat er wat meer gelachen wordt in de reclame en daarmee in Cannes. 'Het is wel erg serieus allemaal.' Lees hier verder.

19 JUNI

Heineken wint eerste goud voor Nederland

Er zijn woensdagavond Leeuwen vergeven in de categorieën Creative B2B, Creative Data, Direct, Media, PR en Social & Influencer. En weer valt Nederland in de prijzen, maar liefst negen keer.

Heineken sleept vier Leeuwen in de wacht: goud voor Bar Experience, goud en zilver voor 'Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt'  (jubileumcampagne) en brons voor Backing the bars. Aan alle cases hebben diverse Nederlandse bureaus als 'additional agencies' meegewerkt. 

Voor de meermaals genomineerde Pink Chip-case van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp mogen we een zilveren Leeuw noteren. Ook de 'Don't drink Hertog Jan'-case van het gelijknamige biermerk door Gut Amsterdam wint zilver. Lees hier verder.

MediaMonks en Akqa Amsterdam meermaals op nieuwe shortlist

The shortlist van de categorie Sustainable Development Goals is zojuist bekendgemaakt. Het Nederlandse MediaMonks is driemaal genomineerd voor drie verschillende cases. Daarnaast is Akqa samen met Amp Amsterdam tweemaal genomineerd voor de Pink Chip-campagne van DeGiro. Bekijk de kanshebbers op een rijtje hieronder.

'Kiki, virtual human' van NHK door MediaMonks NL

Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam en Amp Amsterdam (2x)

Beer Retirement van Poker Beer door MediaMonks NL

Literacy Pen van World Literacy Foundation door MediaMonks NL

Vanavond worden de winnaars in de categorieën Creative B2B, Creative Data, Direct Lions, Media, PR en Social & Influencer bekendgemaakt.

18 JUNI

Vier Leeuwen voor Nederland, opnieuw zilver voor KPN

Er zijn dinsdagavond prijzen vergeven in acht categorieën: Entertainment, Entertainment Lions for Gaming, Entertainment Lions for Music, Entertainment Lions for Sport, Design, Digital Craft, Film Craft en Industry Craft Lions. Nederland gaat met vier Leeuwen naar huis. 

KPN, Dentsu Creative en zangeres Meau hebben met de 'Stukje van mij'-campagne over online sex shaming (net als maandagavond) een zilveren Leeuw gewonnen, ditmaal in de categorie Entertainment Lions for Music. MediaMonks heeft zilver gewonnen voor 'Kiki, virtual human interpreter' van NHK (The Japan Broadcasting Corporation).

Verder gaan lifestylemerk Patta en productiebureau 100% met een bronzen Leeuw naar huis voor de Culers del Món-campagne in samenwerking met Nike en FC Barcelona. TBWA\Neboko en het Alexander Monro Ziekenhuis hebben ook brons gewonnen, voor het Borstkankeralfabet. Lees hier meer.

Mark Ritson: niet verrassend, wel vermakelijk

Wie een talk van Mark Ritson bezoekt, weet wat-ie kan verwachten. Is dat een reden om er níet naar toe te gaan? Nee. Alleen al zijn entree op de Rotonde Stage dinsdagmiddag, aangekondigd door host Kerrie Finch, is enthousiasmerend: 'Hello, fuckers!' 

Wat volgt zijn nog veel meer fucks en daarnaast shithouses, maar ook momenten waarop je denkt: inderdaad, wat is 'de reclame' soms toch eigenlijk een opportunistisch vak. En Ritson is dat zelf trouwens ook. De Marketingweek-columnist heeft een gezonde hekel aan de industrie waarvan hij zelf onderdeel is, maar hij heeft zoveel knowledge in huis, dat als je je door íemand wil laten uitschelden, het Mark fucking Ritson is. Lees hier verder.

18 JUNI

Zo maken we vrouwen kampioen in AI

Vier powervrouwen betraden dinsdagochtend het podium van het Microsoft Beachhouse aan de Croisette (kort voor Boulevard de la Croisette) in Cannes. Niet toevallig, want de door Microsoft geprogrammeerde panel-talk (in samenwerking met Via en UK Advertising), droeg de titel ‘Championing women in AI’. Voorvechters voor vrouwen in AI.

De vraag die centraal stond, was, hoe krijgen we het nou voor elkaar dat we een AI krijgen dat niet in stereotypen denkt. Lees het hele verhaal hier.

18 JUNI

KPN en Heineken wederom meermaals op nieuwe shortlists

Er zijn nieuwe shortlists in zes categorieën bekendgemaakt. Hoe doet Nederland het? Wederom komen 'Stukje van mij' van KPN en de jubileumcampagne en 'Bar Experience' van Heineken meermaals in de lijsten voor. De KPN-campagne wist maandagavond al de eerste Leeuw binnen te slepen, maar gezien de vele nominaties is de kans aanwezig dat er meer zullen volgen. 

Vanavond worden de winnaars in de categorieën Entertainment, Entertainment Lions for Gaming, Entertainment Lions for Music, Entertainment Lions for Sport, Design, Digital Craft, Film Craft en Industry Craft Lions bekendgemaakt. 

Bekijk de laatste Nederlandse kanshebbers per categorie hieronder.

Creative Commerce

Refurb van Philips door LePub Amsterdam (main agency), Ambassadors (productie), OMD Amsterdam (media), Ketchum (pr)

Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt (jubileumcampagne) van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge (productie), Boomerang Create (additional agency) (2x)

Luxury & Lifestyle

Geen Nederlandse nominaties.

Creative Strategy

Skip the cow van Flora door Upfield Amsterdam en Pablo London 

Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt (jubileumcampagne) van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge (productie), Boomerang Create, LePub Amsterdam, MassiveMusic (additional agencies) (2x)

Bar Experience van Heineken door LePub Milan (main agency), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam, Synsation en We Are First (additional agencies) (3x)

Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare, Het PR Bureau (3x)

Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam en Amp Amsterdam

Inclusive by design van Mastercard door McCann New York (main agency), FCB Amsterdam (additional agency)

The mammoth meatball van Vow door VML Amsterdam, Amp Amsterdam, Monwest, Wefilm en For The Right Reasons 

Creative Effectiveness

Inclusive by design van Mastercard door McCann New York (main agency), FCB Amsterdam (additional agency)

Film

Geen Nederlandse nominaties.

Creative Business Transformation

Refurb van Philips door LePub Amsterdam, Ambassadors, OMD Amsterdam en Ketchum 

The mammoth meatball van Vow door VML Amsterdam, Amp Amsterdam, Monwest, Wefilm en For The Right Reasons (2x) 

17 JUNI

Twee Leeuwen voor Nederland

Maandagavond zijn er tijdens er prijzen vergeven in zes categorieën: Pharma, Health & Wellness, Lions Health and United Nations Foundation Grand Prix for Good, Audio & Radio, Print & Publishing en Outdoor. 

Met goed nieuws voor Nederland. Als natie pakken 'we' twee Leeuwen: zilver voor 'Stukje van mij' (KPN en Dentsu Creative) in de categorie Health & Welness en eveneens zilver voor The Fucking Car van Netflix door MediaMonks NL (main agency & media) in de categorie Outdoor. Lees hier meer.

17 JUNI

Dit zijn must-have CMO-skills volgens C-level marketeers in Cannes

Manolo Arroyo, global cmo bij Coca-Cola, Zach Kitschke, cmo bij Canva en Mie-Leng Wong, SVP global brands bij Mondelez, drie super-zwaargewichten op één podium. ‘What does it take to be a chief marketing officer in 2024?

17 JUNI

‘Voorzichtige leiders beperken creativiteit’

Zoals te doen gebruikelijk, publiceert het Cannes Lions de resultaten van een survey, gehouden onder een kleine 3 duizend creatieve professionals en marketeers. Conclusie? Spanningen binnen de industrie, vooral in de relatie tussen klant en bureau en 'voorzichtige leiders' die creativiteit beperken. Lees hier het hele verhaal.

17 JUNI

Heineken meermaals op nieuwe shortlists

En weer zijn er nieuwe shortlist bekendgemaakt: Creative B2B, Creative Data en Brand Experience & Activation. Heineken komt met twee campagnes in de lijsten voor. Aan de jubileumcampagne van het biermerk ('Hoe je ons ook noemt') en de Bar Experience-case hebben diverse Nederlandse bureaus meegewerkt. Deze campagnes zijn in andere shortlists ook al meermaals genomineerd. 

Vanavond worden de eerste winnaars bekendgemaakt. Bekijk de laatste Nederlandse genomineerden hieronder.

Creative B2B

Beer Retirement van Poker Beer door MediaMonks NL (2x)

Backing the bars (Bar Experience) van Heineken door LePub Milan (main agency) en Boomerang Agency Amsterdam en LePub Amsterdam (additional agencies)

Creative Data

Pink Chip van Degiro door Akqa Amsterdam en Amp Amsterdam (2x)

'Sim, special investigative' van de Nederlandse politie door Initiative Media

Brand Experience & Activation

'Heerlijk, helder, hoe je ons ook noemt' (jubileumcampagne) van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge (productie), Boomerang Create en LePub Amsterdam (additional agencies) (3x)

Bar Experience van Heineken door LePub Milan (main agency), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Create, Synsation, We Are First (additional agencies) (3x)

Trust the twist van Oreo door LePub Amsterdam (main agency) en Sizzer Amsterdam (postproductie) (2x)

'Literacy Pen' van World Literacy Foundation door MediaMonks NL

Beer Retirement van Poker Beer door MediaMonks NL

16 JUNI

'Stukje van mij' wederom veel genomineerd

Het spel is op de wagen: na gisteren zes shortlist bekendgemaakt te hebben, presenteert Cannes Lions vandaag elf nieuwe shortlists. De eerste winnaars worden maandag bekendgemaakt.

Wederom heeft Nederland als natie veel nominaties toebedeeld gekregen. Favoriet is 'Stukje van mij' van KPN (door onder meer Dentsu Creative) met maar liefst zes nominaties. In de shortlists van zaterdag kwam deze campagne ook al drie keer voorbij.

Ook het Borstkankeralfabet door TBWA\Neboko (3 nominaties) en de jubileumcampagne van Heineken (4 nominaties) scoren goed. Bekijk alle Nederlandse nominaties hieronder.

Industry Craft

The 26 Signs (Borstkankeralfabet) voor Alexander Monro Ziekenhuis van TBWA\Neboko (main agency), EssenceMediacom en Ovide Agency

Digital Craft

The 26 Signs (Borstkankeralfabet) voor Alexander Monro Ziekenhuis van TBWA\Neboko (main agency), EssenceMediacom en Ovide Agency

Musical Memories voor Team Alzheimer door Publicis Groupe Amsterdam

Scenic Audio van Honda Scenic Audio door VML Amsterdam (2x)

Samsung Pulse+ van Samsung door Publicis Groupe Amsterdam

'Kiki, Virtual Human' van NHK Enterprises door MediaMonks NL (2x)

Entertainment Lions for Music

Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare, Het PR Bureau (3x)

The Creature van Home Centre door Magma Music Agency Amsterdam (additional agency)

PR

'Heerlijk helder hoe je ons ook noemt' van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge Amsterdam (productie), Boomerang Create, LePub Amsterdam, MassiveMusic Amsterdam (additional agencies)

Bar Experience van Heineken door LePub Milan (main agency), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam (additional agency) (3x)

Entertainment

Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare, Het PR Bureau

Media

'Sim, special investigative' van de Nederlandse politie door Initiative Amsterdam en Kinesso New York (2x)

'New year's Robbery' van Netflix door CYW Madrid (main agency) en Protokol Amsterdam (productie) 

Stukje van mij van KPN door Denstu Creative, Wefilm, Mindshare

The infiltraded van Mercado Libre door MediaMonks NL

Design

The 26 signs (Borstkankeralfabet) van Alexander Monro Ziekenhuis door TBWA\Neboko, EssenceMediaCom en Ovide Agency

Goals for equality van ING door TBWA\Neboko, Bandit Amsterdam, Het Produktiehuis, MassiveMusic Amsterdam, Tribe Company, Initiative Amsterdam, Coopr Rotterdam

Direct

Trust the twist van Oreo door LePub Amsterdam (main agency) en Sizzer Amsterdam (postproductie) (2x)

'Heerlijk helder hoe je ons ook noemt' van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge Amsterdam (productie), Boomerang Create, LePub Amsterdam, MassiveMusic Amsterdam (additional agencies) (3x)

Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam (main agency), Amp Amsterdam (postproductie)

Wikitruth voor Ukrainian Witness door Publicis Groupe Amsterdam (main agency), Boomerang Agency Amsterdam, MassiveMusic Amsterdam, Soundsright Amsterdan (additional agencies)

Don't drink Hertog Jan van Hertog Jan door GUT Amsterdam (main agency), Sitesupport (productie), Dentsu Creative, The Valley (additional agencies)

'The longest erratum ever' van Pilsen Beer door MediaMonks NL

Beer retirement van Poker Beer door MediaMonks NL (4x)

Social & Influencer

Trust the twist van Oreo door LePub Amsterdam (main agency) en Sizzer Amsterdam (postproductie) (2x)

Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare, Het PR Bureau

'In her name' van Lux door VML Singapore (main agency) en For the Right Reasons Amsterdam (PR) (2x)

15 JUNI

MediaMonks, Dentsu Creative, 100% en TBWA\Neboko meermaals op nieuwe shortlists

Er is weer een zwik nieuwe shortlist bekendgemaakt, waarin Nederlandse bureaus en ook merken flink veel genoemd worden. MediaMonks sleept maar liefst vijf nominaties in de wacht met 'The fucking car' voor Netflix in de categorie Outdoor.

'Stukje van mij' van KPN (bureau: Dentsu Creative) is favoriet in de categorie Health & Welness: drie nominaties. De Culers del Món-campagne van Patta, Nike en FC Barcelona (bureau: 100%) is tweemaal genomineerd in de categorie Film Craft.

Verder komt TBWA\Neboko driemaal in de lijsten voor: twee nominaties voor 'Goals for equality' van ING en één voor 'Smells like McDonald's' (categorie Outdoor). Bekijk alle Nederlandse nominaties hieronder.

Audio & Radio

'Scenic Audio' van Honda Scenic Audio door VML Amsterdam en VML Seattle

Film Craft

'Culers del Món' van Patta, Nike en FC Barcelona door 100% (voorheen Halal) en Iconoclast Los Angeles (2x)

'Tina Fey books whoever she wants to be' van Booking.com Amsterdam door Zulu Alpha Kilo New York 

Health & Welness

'Stukje van mij' van KPN door Dentsu Creative Amsterdam, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare en Het PR Bureau (3x)

Outdoor

'The fucking car' van Netflix door MediaMonks NL (5x)

'Goals for equality' van ING door TBWA\Neboko, Bandit, Het Produktiehuis, MassiveMusic Amsterdam, Tribe Company Ouderkerk a/d Amstel, Initiative Amsterdam, Coopr Rotterdam (2x)

'Smells like McDonald's' van McDonald's door TBWA\Neboko, Raul & Rigel, Captcha

Print & Publishing

Irish-ish for a day voor Heineken door Le Pub Amsterdam (additional agency) en Le Pub Milan (main agency)

Vanaf aanstaande maandag 17 juni worden er meer shortlist en daarnaast de eerste winnaars bekendgemaakt. 

5 JUNI

Eerste shortlist bekend

De eerste shortlists druppelen langzaamaan binnen. Een aantal Nederlandse bureaus wordt genoemd. 

In de categorieën Titanium, Glass en Innovation is De Giro met de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp genomineerd voor de 'Pink Chip'-campagne.

Ook is de 'Literacy Pen'-campagne van MediaMonks voor World Literacy Foundation genomineerd in de categorie Innovation. 

In de loop van volgende week worden meer categorieën (31 in totaal) bekendgemaakt. Vanaf maandag 17 juni wordt duidelijk wie de eerste winnaars zijn.

Young Directors

Ook zijn de genomineerden van de aparte Young Director Award bekend. Hier komen meerdere Nederlandse directors in voor. Victoria Warmerdam is maar liefst vier keer genomineerd voor de film 'I'm not a robot'. Emma Branderhorst, die de prijs de afgelopen twee jaar binnensleepte, is genomineerd voor de bekende campagnefilm 'Stukje van mij' van KPN. 

-I'm not a robot, door Victoria Warmerdam (4x)
-Piece of Me (Stukje van mij), door Emma Branderhorst
-You & Me, door Casimir Mulder
-Last Dance, door Ayla Spaans

3 JUNI

Raw gaat pitchen voor Bol

In de 'treinpitch' van brancheclub Raw zullen zo'n twintig jonge creatieven gaan pitchen voor adverteerder Bol. 

Tijdens de tien uur durende treinreis van Amsterdam naar Cannes krijgen de talenten de kans om een 'creatief vraagstuk voor Bol te kraken', waarna de presentatie plaatsvindt bij RTL Beach van Ad Alliance ter plekke in Cannes. 

Net als vorig jaar reist Raw met de trein naar Cannes, als onderdeel van het 'Stay Grounded'-initiatief. Hiermee wordt de industrie opgeroepen om de trein in plaats van het vliegtuig naar Cannes te nemen.

Mara Janssen, boardmember Raw: 'Na het succes van de treinpitch vorig jaar met MediaMarkt wilden we dit jaar een stap verder gaan. Een idee verkopen is namelijk een vak op zich en de echte adrenaline ontstaat pas als je het idee ook moet pitchen voor de klant. We zijn superblij dat we onze talenten die kans nu kunnen bieden en dat Bol aan boord is gestapt.'

17 MEI

Prins Constantijn van Oranje van de partij

Constantijn van Oranje zal op woensdag 19 juni acte de présence geven in de bar van de Embassy of Dutch Creativity. Hij zal daar aanwezig zijn vanuit zijn rol ambassadeur van Techleap. 

'Als pleitbezorger van technologische innovaties en start-ups komt Constantijn de Nederlandse techindustrie tijdens het festival promoten en versterken', aldus de Embassy in een verklaring.

Techleap is een non-profitorganisatie die gedeeltelijk wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Economische Zaken. Het heeft als doelstelling om 'Nederlandse tech-start-ups sneller en beter te laten groeien'. 

Kyra Roest (oprichter Embassy) zegt dat Constantijn van Oranje al in 2018 is gevraagd naar de Embassy in Cannes te komen, maar toen heeft hij bedankt. Dat de prins nu wel komt, heeft te maken met een zekere verschuiving die gaande is, zegt Roest. 'Zes jaar geleden was Cannes Lions echt nog het festival voor sec reclamemensen. Nu zie je naast de bureaus ook steeds meer adverteerders en techbedrijven. Dat is voor Constantijn natuurlijk interessant.'

6 mei

Stay Grounded roept op weer met de trein naar Cannes te gaan 

'Hoe maken we de trein hét zakelijk vervoermiddel in Europa?'

Staygrounded.nl, een initiatief van een grote groep klimaatbewuste professionals uit de reclame- en mediabranche, heeft het startschot gegeven aan een campagne die bezoekers van Cannes Lions oproept de trein te pakken en het vliegtuig te laten staan. Stay Grounded hoopt zo tijdens het Cannes Lions Festival 2024 minimaal twee vliegtuigen aan de grond te houden. 

Brancheorganisaties VIA Nederland en de Embassy of Dutch Creativity ondersteunen het initiatief en roepen ook hun achterban op om het vliegtuig te laten staan. Met behulp van de ‘Pledge’, een eenvoudig te ondertekenen belofte, kunnen Cannesgangers zich aansluiten bij Stay Grounded. 'De trein is al populair onder veel creatieven', aldus Mattijs van Andel (oprichter van Clear Music) die het voortouw nam voor Stay Grounded. 'Stay Grounded is een extra reden om de trein te nemen, op socials ruchtbaarheid te geven aan die keuze en zo ook anderen over de streep te trekken om duurzaam te reizen.'

Mede-initiatiefnemer Jacques Vereecken (AdGreen): 'Stay Grounded wil de creatieve industrie uitdagen: Hoe maken we de trein hét zakelijk vervoermiddel in Europa? Welke rol kunnen adverteerders en hun bureaus hierin nemen? En als we het kunnen bedenken, kunnen we het dan ook doen?'

Tijdens de campagne roept Stay Grounded deelnemers via socials op om antwoorden op deze vragen te geven en actiepunten te delen.

3 MEI

'Steeds meer adverteerders naar Cannes'

Was voorheen Cannes Lions vooral een ontmoetingsplaats voor reclamemakers, de laatste jaren vindt er een verschuiving met een groeiend aantal marketeers dat deelneemt plaats. Dat neemt tenminste Kyra Roest van de Embassy of Dutch Creativity en Orange Lions waar.

Als Cannes Lions-representative krijgt zij maandelijks een overzicht van verkochte festivaltickets. 'Op basis van die cijfers valt het op dat 75% is aangeschaft door adverteerders en dus niet door bureaumensen', aldus Roest. 

Niet geheel toevallig is de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) sinds dit jaar partner van de Embassy. Roest: 'Cannes is voor adverteerders een perfecte gelegenheid om volledig bijgepraat te worden over de nieuwste trends en kansen op het gebied van creativiteit.'

17 APRIL

Embassy of Dutch Creativity dit jaar in kroeg: 'Past bij Nederland'

De zoektocht van de Embassy of Dutch Creativity naar een nieuwe locatie is tot een eind gekomen: de 'Nederlandse handelsmissie' zetelt dit jaar in een kroeg in Cannes. 

De keuze voor een bar past helemaal bij het doel van de Embassy én de huidige tijdsgeest, zegt initiatiefnemer Kyra Roest. 'Waar het lijkt of het ieder jaar in Cannes groter en duurder moet, kiest de handelsmissie voor kleinschaligheid en intimiteit. Een bar is van nature een plek voor creativiteit en verbinding. Mensen komen er om te netwerken en elke ontmoeting biedt kansen voor nieuwe ideeën en vriendschappen. En dat is exact wat we mogelijk maken in deze kroeg.'

De Embassy begon ooit in twee cabana's op de Boulevard de Croisette. Vorig jaar zetelde de Embassy in een villa aan diezelfde boulevard. Omdat de kosten voor locaties in Cannes steeds hoger worden, besloot de Embassy dit jaar weer uit te wijken naar een nieuwe locatie. Vakgenoten konden een voorkeur uitspreken in een online poll; voor een garden villa, yacht club of bar. De laatste, tevens meest voordelige optie is daar nu uitgekomen. De exacte locatie van de bar is de Rue de la Fontaine 3.

De Embassy of Dutch Creativity, opgericht in 2016, is een initiatief van onder meer ADCN, VIA, Dutch Digital Design en Ambassadors. Het doel van de Embassy is om de internationale zichtbaarheid van de Nederlandse creatieve industrie tijdens Cannes Lions te vergroten. Geïnteresseerde partijen kunnen zich hier aanmelden. 

12 APRIL

Dit zijn de Nederlandse juryleden

Er zijn op dit moment vijf Nederlandse vakgenoten als Cannes Lions-jurylid aangemeld. Dat meldt Orange Lions, de organisatie (bestaande uit Kerrie Finch en Kyra Roest) die Nederland vertegenwoordigt op het internationale reclamefestival. Vorig jaar waren het er in totaal veertien, dus we gaan er vanuit dat er binnenkort meer Nederlandse juryleden zich zullen aandienen. 

Digital Craft:
Jouke Vuurmans, partner & cco, MediaMonks

Creative Business Transformation: 
Nabil Nasser, global head of Heineken & Amstel Brands, The Heineken Company

Creative Data:
Céline Van Ness, media strategy director, Publicis Groupe Benelux

Innovation:
Jody Samuel-Ike, global brand director, Portfolio Scotch & Gordon’s Gin, Diageo

Media:
Elias Reinheimer, cco, Havas Play (Havas Media/Creative group)

De volledige lijst van juryleden is hier te bekijken. 

Raw doet wederom oproep aan bureaubazen: 'Investeer in talent!'

Raw, platform voor creatief talent, kondigt de jaarlijkse Summer Course aan. Dé manier om talenten het Cannes Lions-festival te laten ervaren, aldus het Raw-bestuur. 

Bureaus en merken uit de creatieve sector kunnen hun jonge talenten aanmelden voor het zesdaagse educatieve programma. De inschrijvingen hiervoor zijn nu geopend.

Mara Janssen, bestuurslid Raw: 'Cannes Lions is ongelooflijk inspirerend, maar normaal gesproken is het vooral een evenement voor vakgenoten in hogere posities. Je ziet er met name bureaubazen, terwijl de jonge talenten in Nederland achterblijven. Zonde, want juist voor hen is er zoveel te leren in Cannes.'

Met de Summer Course biedt Raw bureaus kortom de kans om te investeren in hun talent, dat vervolgens 'met een rugzak vol kennis en inspiratie terugkeert op werkvloer', aldus het bestuur. 

Lees hier meer over het inschrijven en de voorwaarden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie