Regisseur Jacobine van Hellemond presenteert de korte biopic The Knuckle Princess. Een verhaal over over Eri Yoshida die in 2009 als eerste vrouw op 16-jarige leeftijd debuteerde in het professionele mannenhonkbal in Japan. Volgens Van Hellemond maakte de speelster indruk met een ‘geheim’ wapen: de zogenoemde knuckleball, een vertraagde, worp waarbij de bal grillig en onvoorspelbaar wordt dat deze lastig te raken is voor de persoon aan slag. 'Haar beheersing van de techniek maakte haar een gelijkwaardige speler in het verder geheel uit mannen bestaande professionele honkbal. Tot op de dag van vandaag is ze een van de weinige vrouwen die deze positie bereikt heeft.'
Vrouwen die succes hebben in een mannenwereld
Van Hellemond zegt al langer geïntrigeerd te zijn door vrouwen die succes hebben in een mannenwereld. ‘Vermoedelijk ook doordat ik zelf worstelde met het vinden van mijn plek in de reclamewereld, waarin het overgrote deel van de succesvolle of veelgevraagde regisseurs nog altijd man is. Het verhaal van Yoshida kwam op mijn pad en na een ontmoeting met haar via Skype was ik zo geïnspireerd door haar serene kracht en haar focus dat ik haar verhaal graag in beeld wilde brengen. Vooral omdat zij de eerste was in haar veld en zij geen enkel vrouwelijk voorbeeld had.'
Uitdagend prodect
De film is samen met productiehuis Hazazah tot stand gekomen. Van Hellemond: ‘Het was erg spannend om te kiezen om naar Japan af te reizen. We wisten niet wat wij daar zouden aantreffen en zijn zelfs gewaarschuwd voor de geslotenheid van de Japanners. Het tegendeel bleek waar en alles kwam samen: Hazazah die het project vanaf het begin gesteund en aangejaagd heeft, de Stichting Tick die financieel bijdroeg, een fantastische crew én geweldig enthousiaste lokaal gescoute cast. En ik geloof dat, net als Yoshida, kiezen voor de stem in mijn hoofd die mij zei dat het wél zou lukken, er een rol in heeft gespeeld dat we zo’n uitdagend project van de grond hebben kunnen krijgen.’
Maatschappelijke verandering door reclame en film
Marty Keizer, producer van de film, vertelt dat er in Japan een soort magie ontstond die het project boven ieders verwachting tot leven bracht: ‘Van Hellemond ziet reclame en film maken als een kans om maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen en het verhaal van Yoshida, dat zo bijzonder is dat wij vonden dat het verteld moest worden, deed haar realiseren dat haar vrouwelijkheid juist een toegevoegde waarde kan zijn. Deze film heeft Van Hellemond doen groeien als regisseur en ze hoopt er ook anderen mee te inspireren om hun dromen na te jagen en in hun kracht te staan.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!