Dat blijkt uit een analyse van SPOT naar hoeveel jongeren bereikt worden met alcoholreclame. Deze analyse gaat over de periode 2002 tot en met 2012.
SPOT-directeur Michel van der Voort: 'Gemiddeld zag een twaalf- tot en met zeventienjarige drie televisiereclames voor alcohol per week. Een zes- tot en met elfjarige zag er gemiddeld één per week. Dat zijn aanzienlijke dalingen ten opzichte van tien jaar geleden. Bovendien blijkt dat jongeren van twaalf tot en met zeventien jaar gemiddeld de helft minder alcoholreclames zien dan volwassen. Voor jongeren van zes tot en met elf jaar geldt dat zij vijf keer minder alcoholreclames zien dan volwassen.'STIVA-directeur Peter de Wolf: 'Uitgangspunt bij zelfregulering van alcoholreclame is dat het onmogelijk is om alle minderjarigen te vrijwaren van het zien van alcoholreclame. Wel mag redelijkerwijs van de alcoholbranche verwacht worden dat er een significant verschil te zien is tussen de mate waarin volwassenen en minderjarigen bereikt worden. Dat is dus het geval.'
Aanleiding voor deze analyse waren Kamervragen van de SGP, ChristenUnie en SP over alcoholreclame op televisie waarbij wordt verwezen naar een evaluatie van de alcoholreclamebeperking op radio en televisie in 2009 en 2010 uitgevoerd door STAP. SPOT heeft een analyse gemaakt van alcoholreclames op televisie voor de jaren 2002 tot en met 2012 op basis van de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!