YouTube is de 'coolste' social platform voor tieners van 16 tot 19 jaar, Facebook volgt op gepaste afstand.
Dat blijkt uit het driemaandelijkse onderzoek naar sociale media door GlobalWebIndex (GWI), dat de bijna 16.000 Britse en Amerikaanse internetgebruikers van 16 tot 64 jaar ondervroeg.
Volgens de resultaten kiest een vijfde (20%) van de ondervraagde jongeren voor de video-sharing-site als hun favoriete platform, gevolgd door Instagram (16%), Facebook (14%), Tumblr (13%) en Snapchat (12%).
Tieners al weg
De resultaten zijn in die zin opmerkelijk dat de waardering van Facebook onder jongeren veel lager is. Waar onder de gehele populatie internetgebruikers Facebook veruit het populairste en 'coolste' sociale netwerk is, maar tieners lijken de overstap al te maken naar andere sites.
Facebook blijft wel 's werelds grootste online community met de meeste leden en actieve gebruikers, aldus de GWI-analyse.
Youtube meest bezocht
YouTube is echter het meest bezochte netwerk; 81% van de internetgebruikers zegt de site afgelopen maand bezocht te hebben. Voor Facebook was dit 73%.
Verder blijkt uit het GWI-onderzoek dat Line de snelst groeiende messaging-app in het afgelopen jaar was. Het aantal actieve gebruikers van de Japanse app steeg met 57% in 2014, gevolgd door Facebook Messenger (53%), Snapchat (45%), Instagram (43%), Pinterest (40%), WhatsApp (37% ), WeChat (37%) en YouTube (35%).
Volgens de onderzoekers blijft Snapchat 'een belangrijke app om in de gaten te houden’ vanwege de populariteit onder tieners. De gemiddelde tiener gebruikt Snapchat 3,5 keer zo vaak als andere internetgebruikers, aldus het rapport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!