Deze week: De inhaker van afgelopen week was natuurlijk de abri van KPN als reactie op de brand en de storing bij Vodafone. Ook al was deze fake. Dat scheen mensen niet te deren. Het was een goede grap, en goede grappen worden gedeeld. Maar levert zo'n inhaker geen imagoschade op voor KPN?
Wanneer er storingen zijn op een telefoonnetwerk, dan is zoiets snel trending op Twitter. De storing bij Vodafone werd veroorzaakt door een brand. Dit gegeven werd gebruikt voor de mooie ambigue zin: "Geen bereik? KPN helpt je uit de brand."
Natuurlijk was deze inhaker fake. Je kunt niet zo snel een abri designen, drukken en verspreiden. Bovendien zou een marktleider als KPN nooit gebruik maken van een zwak moment bij de concurrent. En de abri kwam ons wel erg bekend voor. Van een eerdere telecom-hoax. Zoek de verschillen.
De maker van de KPN-abri was dus ook de maker van de Youpi-abri. De maker, Joost van Action This Day, schat het bereik van de inhaker op meer dan 100.000 views. Dat lijkt mij een voorzichtige schatting.
Joost zegt bovendien dat deze inhaker van KPN nog succesvoller dan die van Youpie. Terwijl de strijd van Youp van 't Hek tegen T-Mobile toch behoorlijk wat meer media-aandacht en daardoor gesprek van de dag was dan deze storing bij Vodafone. De ambigue zinnen zijn beide even slim en grappig. Waar zit hem dan het verschil in succes in? De abri van Youpie werd gemaakt op 29 november, terwijl Youp van 't Hek al op 20 oktober begon met zijn terreur tegen T-Mobile, met de beroemde tweet. Nu werd de abrihoax een stuk sneller opgezet. Zie de making-of in het onderstaande filmpje. De les: snelheid is een belangrijke factor in hoe viraal je inhaker gaat.
KPN tweette al snel dat het zelf niet achter de inhaker zat. Maar zou iedereen nu wel weten dat het geen echte inhaker was? Er waren reacties van mensen die het niet vonden kunnen dat KPN scoorde over de rug van een concurrent die vooral gewoon pech had. Levert zo'n actie niet imagoschade op voor KPN?
Vorige week: [Inhaak-dinsdag] Pitchen met ongevraagde inhakers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!