Het is deze week precies 10 jaar geleden dat radiozender Yorin FM werd omgedoopt tot Caz!. Het vooruitstrevende mediamerk met de opzienbarende naam werd aan het begin van dit millenium bekend van Radio & TV. Daarnaast staat het bekend als de laatste Nederlandse televisiezender met een omroeper. Nog tot 2003 kondigden omroepers als Arie Boomsma, Sonja Silva en Cindy Pielstroom braaf alle programma's aan en af. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar Big Brother, Robert Jensen en kledingketen WE.
In april 2001 startte HMG (het huidige RTL Nederland) de commerciële tv-zender Yorin. De naam was een noodgreep, aangezien Veronica een jaar eerder haar aandelen in HMG had verkocht. Hierbij was afgesproken dat HMG de naam ‘Veronica’ een jaar lang niet gebruikt mocht worden. Het koos daarom in eerste instantie voor de naam ‘ME’. Dit stuitte echter op juridische problemen met kledingketen WE. Zij vonden deze merknaam teveel op hun eigen naam lijken. Uiteindelijk werd gekozen voor het mysterieus klinkende Yorin, een verbastering van de slogan "You're In The Movement". De naam leidde echter tot de nodige hoongelach. Met name in het buitenland werd de merknaam Yorin als zeer opmerkelijk gezien. Engelstaligen hoorden er ‘urine’ in, hetgeen tot ongemakkelijke situaties leidde op internationale mediabeurzen.
Yorin maakte naam in haar beginjaren. Met grote namen en bekende programma's leek een succes voor de hand te liggen. Toch kreeg het merk ook kritiek te verduren. Zo zou de programmering onduidelijk zijn en te plat. Door een breed publiek te willen trekken, was er nauwelijks sprake van een gerichte strategie. Kon je in de ochtend nog genieten van brave kinderseries in het speciale blok Yorkiddin'... Werd je 's-avonds ineens getrakteerd op grover taalgebruik bij Flodder, Big Brother en JENSEN!. Ook op de radio werd er continu aan het format gesleuteld. Yorin FM begon hier als brede publiekszender met de slogan "Jouw nummer 1 hitradio". Bekende DJ's als Robert Jensen, Gijs Staverman en Beau van Erven Dorens moesten de luisteraar naar deze nieuwe zender trekken. Toen dit niet breed aansloeg, werd er gekozen om enkel nog pop en rock te laten horen. Ook dit bleek niet te werken, waardoor de urban en dance-hits alsnog uit de kast werden gehaald en op de draaitafel gelegd. De luisteraar, en TV-kijker, is dan echter al afgehaakt.
Door tegenvallende resultaten staakt moederbedrijf RTL Nederland op 12 augustus 2005 de Yorin-uitzendingen op TV. De zender wordt vervangen voor RTL 7. De gelijknamige radiozender werd in april 2006 omgedoopt tot Caz!.
Op #ThrowbackThursday blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘Verdwenen Merken’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!