Reden: van 30 januari tot 26 februari geldt een Olympische advertising blackout periode. Atleten die deelnemen aan de Spelen mogen volgens de reglementen niet zonder toestemming van het Olympisch comité in een advertentie of commercial verschijnen. Guinness werd op de vingers getikt door het Amerikaanse Olympisch comité (USOC).
In feite komt het er op neer dat alleen reclameuitingen van één van de commerciële partners toegelaten worden. Aangezien Guinness geen Olympische sponsor is, mag de commercial niet uitgezonden worden.
Guinness raakte geinspireerd door de Amerikaanse biathleten/tweelingzussenTracy en Lanny Barnes. Beide zusjes leken op weg naar Sochi. Maar Lanny kreeg griep tijdens de kwalificaties, terwijl ze eigenlijk beter in vorm was dan Tracy. De laatste besloot dus haar plek in de selectie op te offeren en aan haar tweelingzus te geven. ‘Love means giving up your dream so someone else can realize theirs’, was Tracy’s reactie.
Guinness wilde het verhaal gebruiken in een reclamespot, omdat het perfect aansloot op de 'Made of More'-campagne. De campagne, gemaakt door BBDO New York, is echter letterlijk een eendagsvlieg: de commercial werd gisteren op verschillende TV-zenders uitgezonden, was te zien op het YouTube-kanaal van Guinness en stond als advertentie in een aantal landelijke kranten. Vandaag wordt de video echter verwijderd vanwege de 30-dagen durende blackout periode.
De bierbrouwer wringt zich tegen Advertising Age in allerlei bochten om deze kostbare ‘inhaker’ te verantwoorden: ‘We doen dit niet om mee te liften op de populariteit rondom de Olympische Spelen. Dit is gewoon een zeer krachtig en inspirerend verhaal, wat goed aansluit bij het DNA van Guinness. We wilden de actie vieren en er daarnaast voor zorgen dat het verhaal meer bekendheid zou krijgen.’
(via Sportnext.be)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!