Vanavond om 20:00 uur start de live uitzending van de uitverkiezing van de Gouden Loeki 2014. De shortlist van tien genomineerden wordt in de uitzending teruggebracht naar vijf, waarna het Nederlands publiek zijn stem kan uitbrengen op zijn of haar favoriet. Adformatie deed een rondje onder vakgenoten en tekende hun voorspelling op. Wie gaat er winnen? En waarom?
Klushondje - GAMMA & Joe Public
Marcel Hartog (Publicis): ‘Grappig, volks maar niet te plat. En het is met een hondje.’
Darre van Dijk (Ogilvy): ‘Typisch een publieksfilmpje toch? Dieren, kinderen of seks. Met één van die drie heb je goud in handen. Ja, tenzij Robin van Persie een grote achterban blijkt te hebben natuurlijk.’
Benjamin Bourgonje (The Ambassadors): ‘De commercial is heel erg zichtbaar geweest en er wordt veel over gesproken. Het spreekt gewoon aan.’
Ruud de Langen (Mindshare): ‘Kinderen en dieren doen het altijd goed bij de kijkers. En aangezien Koningshuis en seks ontbreken, denk ik dat het zal gaan tussen Klushondje (Gamma) of Robin (Calve). Ik denk dat het Klushondje wint.’
Kerst AH - Albert Heijn & TBWA\Neboko
Simon Neefjes (TBWA\NEBOKO): ‘Dat gaat de Kerstcommercial met Albert Heijn worden. Omdat deze al 34 keer is genomineerd en dit de laatste commercial met Harry is die meedoet. En wat voor 1!’
Niki van Wijk (iProspect): ‘Er is een enorm sentiment rond het afscheid van de supermarktmanager Harry, dus ik verwacht dat Albert Heijn Kerst er met de Gouden Loeki vandoor gaat. In de commercial wordt sterk ingespeeld op de emotie en dat werkt. Anders had denk ik de Calvé-commercial met Robin van Persie gewonnen, dat is toch een grote publiekslieveling.’
Hank van Dijk (OMD): 'Als eigenlijke afscheid van Harry Piekema en de perfecte balans van humor en emotie.'
Buddyhond - KNGF Geleidehonden & Selmore
Lode Schaeffer (Indie): ‘Er gaat zeker een hond winnen vanavond. Ik hoop en verwacht dat dat de Buddyhond van de KNGF is. Die springt er namelijk uit, omdat de rest allemaal grappige commercials zijn en het goede doel geeft een extra duw. De andere kanshebber is Kerst van Albert Heijn, vanwege de extra emotie die het afscheid van de supermarktmanager met zich meebrengt.’
Reinier Steures (Natwerk): ‘Ik vind het aanbod wel heel minimaal, het zijn veelal veilige zesjes. De enige die hier een beetje opvalt is de Buddy Hond. Maar of dat nou de beste commercial van het jaar is? Nee. Welke wel? Bekijk de reel van dawn maar even.’
KLM 95 jaar - KLM & DDB & Tribal Amsterdam
Jacqueline Smit (Radio 538): ‘De merkessentie en het DNA van KLM geduid en vakkundig gevisualiseerd.’
Ivo Roefs (DDB & Tribal Amsterdam): ‘Feel good en nationale trots.’
Robin - Calve & Alfred International
Wouter Westerman (Memo2): ‘Commercials met een link naar een Rotterdamse voetbalclub winnen vrijwel altijd.’
Zwarte Piet van bol.com
Edward Bardoul (zelfstandig): ‘Omdat andere adverteerders het onderwerp angstvallig meden maar bol.com luchtig met de discussie om durft te gaan. (Bovendien is ie ook best leuk.)’
Moestuin van Jumbo – Alfred
Jan Bennink (zelfstandig): ‘Ik kies moestuin van Jumbo omdat er prachtig in wordt geacteerd. Maar man man man wat is het schrikken. Als dit de beste spotjes van het jaar zijn, wat zijn we dan diep gezakt. feel good, grapjes. Vernieuwing nul. Verrassing nul.’
Flappie - Bol.com & Etcetera
Joost Istha (Mediabureau Zigt): ‘De kijker bepaalt en dan wint in Nederland Flappie.’
Bingo – Specsavers en Specsavers Creative
Tom Kelder (BeyenMeyer): ‘Eigentijds, grappig en hij blijft hangen.’
AH Route 99 - Albert Heijn & TBWA\Neboko
Bas Welling: ‘Er is niet één film die er uitspringt, maar Harry's vertrek is het einde van een geweldige reeks, daarom verdienen Albert Heijn en TBWA de bekroning.’
Lees ook het artikel over de rigoureuze veranderingen die Ster volgend jaar doorvoert bij de Gouden Loeki.
Deze poll wordt nog aangevuld.