De Engels beroepsvereniging PRCA maakt zich zorgen over het gebrek aan investeringen van het Britse bedrijfsleven in crisismanagement en sociale media.
Uit onderzoek van PRCA en YouGov, waarover PRWeek bericht, blijkt dat bijna de helft (42 procent) van de communicatiemanagers het gebruik van sociale media als 'zwak' bestempelt ten opzichte van hun concurrenten.
Ook gaf meer dan de helft (54 procent) aan de crisiscommunicatieplannen niet te testen, of in ieder geval niet te weten of die de afgelopen 12 maanden zijn getest.
Tony Langham van de PRCA spreekt van ‘gebrek aan investeringen’ en noemt die een ‘worrying sign’. Langham: ‘Een gevolg is wel dat bedrijven die wel in beide terreinen investeren voordeel kunnen halen ten opzichte van hun concurrenten.’
Voordeel
Volgens het onderzoek vinden de Britse communicatiemanagers een goede reputatie het belangrijkste van hun werk. Er is een groot besef is dat een goede reputatie veel meer bereikt dan alleen een ‘goede pers’ of betere marketingmogelijkheden. Het trekt talent aan, zorgt dat bedrijven bij problemen het voordeel van de twijfel krijgen van stakeholders en levert betere relaties op met de overheid.
Ondanks dit besef, is reputatie overigens niet het belangrijkste waar de communicatieteams op worden afgerekend. 83 procent van de respondenten aan dat de belangrijkste metric voor ‘communicatie’ de hoeveelheid positieve berichtgeving in de media is.
Kritiek van journalisten is ook nog altijd de belangrijkste zorg voor senior communicatiemanagers. Slechts drie procent van de respondenten meent dat hun ceo zich nu minder zorgen maakt over slechte pers dan vroeger.
Enkele andere uitkomsten:
-92 procent Communicatie professionals besluiten de mogelijkheid om goede medewerkers aan te trekken als een belangrijk voordeel voor bedrijven met een goede reputatie, in vergelijking met de 87 procent die positieve aandacht in de media geciteerd.
-76 procent van de PR's geloofden hun of raad van bestuur van hun klanten zagen duidelijk een verband tussen corporate reputatie en de financiële prestaties, met 87 procent verklaren dat hun CEO's waren voorstander van hun werk.
Top-7 voordelen van een goede reputatie
Althans, volgens de communicatoieprofessionals:
1. Mogelijkheid om te werven en behouden van de beste medewerkers (92 procent)
2. Meer positieve aandacht in de media (87 procent)
3. Grotere kans op het het voordeel van de twijfel als reputatieschade is opgelopen (75 procent)
4. Meer effectieve marketing/sales (75 procent)
5. Hogere kwaliteit commerciële partnerships (65 procent)
6. Meer invloed op bestuur (65 procent)
7. Hogere omzet (64 procent)