FWA highlights #5: Jetlag, liefdespoëzie uit data en Cash Contagion

Een wekelijkse recap van de favoriete inzendingen voor de Favourite Website Awards.


Creatie: Creatif

Ik vind het een fascinerend idee dat terwijl ik ‘s avonds mijn bed in kruip, bekenden van me aan de andere kant van de wereld net naar hun werk vertrekken. Of misschien juist toevalligerwijs precies hetzelfde aan het doen zijn als ik.

Dezelfde fascinatie voor tijd ligt (denk ik) aan de basis van ‘Jetlag’. Twee fotografen, de een in de VS en de ander in IJsland, schoten 12 uur lang foto’s op hetzelfde moment. Een soort meets , maar dan zonder selfies en schattige huisdieren. Het resultaat: een fotoreportage van twee werelden en twee tijdszones, split screen weergegeven waardoor een gevoel van competitie, maar ook van eenheid ontstaat. 

De navigatie en overgangen zijn simpel en vloeiend. Klik je op een van de foto’s dan verschuift de middellijn langzaam naar buiten totdat de foto het hele beeld overneemt. Scroll je naar beneden, dan ga je verder in de tijd via een smaakvolle overgang geïnspireerd op de meridianen van de aarde. 

Hoe verder ik scroll, hoe meer het competitie-gevoel wegebt en plaats maakt voor het besef dat waar je ook bent in de wereld en hoe laat het ook is, er altijd iets moois te zien is. Als je maar kijkt.

 
Creatie: Immersive

Iedere seconde vinden er meer dan 100.000 chemische reacties in onze hersenen plaats, die wij marketeers en reclamemakers maar wat graag beter zouden willen begrijpen en beïnvloeden. 

LoVR gebruikt breindata niet om effectiviteit te beiinvloeden, maar op een andere, creatieve manier. Dit 360º virtual reality liefdesverhaal is gebaseerd op de hersenactiviteit van twee geliefden die elkaar voor het eerst zien. Vier seconden aan data zijn uit elkaar getrokken tot een narratief van vier minuten waarin je langs allerlei neurale processen reist. Korte, aan datapunten gekoppelde poëtische statements begeleiden je door het verhaal, samen met een al eerder op dezelfde data geproduceerde track van componist/producer Jon Hopkins. 

Een gedicht geschreven in data. Wie had ooit gedacht dat neuroscience romantisch kan zijn! 


Creatie: Supergazol

Die-hard gamers zitten er al jaren op te wachten: de release van . Het plot: een virus verspreidt zich via bankbiljetten door Amerika en brengt in rap tempo het hele land in chaos. Als voorloper op de officiële release volgende maand komt ontwikkelaar Ubisoft nu met Cash Contagion, een website gebaseerd op hetzelfde onderwerp: besmetting via geld. 

De site legt een slimme link tussen realiteit en het scenario uit de game doordat je als eerste handeling een bankbiljet moet scannen, of het serienummer moet invoeren. Dan start de analyse. Een mix van video, grafische elementen en dynamische data laten zien waar het biljet is gedrukt, welke afstand het heeft afgelegd, hoe lang het al mee gaat en welke stoffen er in welke mate op het briefje aanwezig zijn. Alsof je middenin een aflevering van CSI zit.

Maar welk risico lopen we nu echt? Mijn biljet vertoont flinke sporen van drugs, urine en allerhande bacteriën met moeilijke namen die mijn gezondheid zouden kunnen beïnvloeden. Dan wordt de optelsom gemaakt en geeft de site aan hoe groot het risico is op infectie. Kom je uit op een extreem hoge infectiekans zoals ik, dan geeft de site aan dat wat je in je handen hebt de wereld zou kunnen vernietigen. Lekker dan, ik ga m’n handen maar eens flink wassen.  

Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. In die rol krijgt ze iedere week een shortlist voorgelegd van digitale projecten die voor de FWA zijn ingezonden, waaruit de juryleden dagelijks een Site Of The Day (SOTD) kiezen. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete inzendingen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie