Sommige commercials roepen totaal verschillende reacties op. De nieuwe commercial van Allsecur (bureau: Alfred) is er één in die categorie. 48 procent van de Nederlanders vindt de commercial leuk en dat is bovengemiddeld veel.
Tegelijkertijd vindt 32 procent het filmpje irritant en dat is 15 procent boven de benchmark, ofwel, Nederland vindt Tim en Tom Coronel in de Allsecur-reclame veel irritanter dan de gemiddelde televisiereclame.
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Memo2 onder precies 100 respondenten in het kader van het Adformatie Campagnerapport. De benchmark is gebaseerd op alle commercials die Memo2 vanaf 2004 onderzocht, dat zijn er inmiddels meer dan 5 duizend.
Ondergemiddeld
Love it or hate it dus, dat levert uiteindelijk dan een 6,0 op. En dat is lager dan de benchmark, want die ligt op een 6,3. Goed om te weten dat er naast haters ook een grote schare fans is van de Alfred-humor in deze commercial. Dat blijkt ook uit de oneliners die respondenten loslieten bij de enquête: ‘Dit is reclame voor mannen’, ‘Grappig filmpje’ en ‘Overdonderend flitsende kwajongens’. Maar de negatieve opmerkingen overheersen (zuur volkje, die Nederlanders): ‘Flauwe reclame’, Hoe haalt die vent het in zijn hoofd om op een golfbaan te scheuren?’ en ‘Dat de broertjes Coronel zich hiervoor lenen!’
Niet geloofwaardig
De analyse van Wouter Westerman van Memo2: ‘AllSecur is erin geslaagd om een opvallende en onderscheidende commercial neer te zetten. De opzet van de commercial komt de geloofwaardigheid en de overdracht van de boodschap echter niet ten goede. De commercial scoort op deze rationele aspecten onder de MeMoBenchmark.’