Onder de pseudoniemnaam ‘Frankey’ maakt Frank de Ruwe, oprichter van Natwerk, al jaren straatkunst. En dat blijft niet onopgemerkt: zijn werk staat elke zaterdag in Het Parool, is geëxposeerd in de New Yorkse kunstgalerie Wallplay en hij heeft nu een eigen ‘straatmuseum’ in Amsterdam. Commerciële opdrachten of guerillakunst, de aanpak van De Ruwe verschilt niet: ‘Ik streef ernaar om werk te maken dat niet normaal is.’
Illegaal
Undercover in een oranje hesje met een helm op plaatst hij objecten in Amsterdam. ‘Voorbijgangers denken dat ik van de gemeente ben’, zegt hij lachend. ‘Ja, wat ik doe is eigenlijk illegaal. Maar ik probeer alles op zo'n manier vast te maken, dat niks beschadigt. Daarnaast plaats ik dingen op openbare plekken. Als het op iemands huis komt, dan vraag ik altijd eerst toestemming.’
King Kong
Frankey heeft al bij veel voorbijgangers een glimlach op hun gezicht getoverd. Zo heeft hij een mini-Jean-Claude van Damme tussen twee wijkende palen in de Oosterdoksstraat geplaatst. Een dapper duikstertje dat op de dukdalf klaarstaat om in het Entrepotdok te springen. En een beeldje van King Kong op een kunstwerk aan de Churchillaan. De Ruwe heeft nu ook een tentoonstelling op straat. In de voetgangerstunnel ‘Tussen de Bogen’ in Amsterdam kunnen geïnteresseerden zijn olijke interventies bewonderen.
Graffiti
Hoe is het allemaal begonnen? Als student was hij al druk bezig met straatkunst. Hij begon met sjabloon spuiten, daarna ging hij aan de slag met stickers en vervolgens objecten plaatsen. Toen zijn kunst een paar jaar geleden werd opgepakt door de media, ging het hard. De Ruwe: ‘Ik had een levensgroot beeld van een man in een sauna bij het Weteringscircuit geplaatst. Het beeldje zat te dampen boven de toen nog in aanbouw zijnde Noord-Zuidlijn. De media hebben hierover geschreven en ik dacht: dit is best leuk om te doen, en ben ermee doorgegaan. Het Parool laat nu elke week een kunstwerk van mij zien, daar ben ik heel blij mee. Laatst kreeg ik van de redactie een reactie van een oma doorgestuurd. Zij schreef dat ze met haar kleinzoon elke week naar mijn objecten fietst. Dat vind ik super tof.’
Glimlach
De werkwijze van De Ruwe bij zijn straatobjecten verschilt niet veel van zijn commerciële aanpak. In alle creaties staat humor en positiviteit centraal. 'Als ik een object met de hand heb gemaakt, heb ik hetzelfde voldane gevoel als wanneer ik een commercial afrond. Het verschil is alleen dat de projecten bij Natwerk langer duren. Mijn straatkunsten maak ik lekker met de hand op een avondje, bij Natwerk zit ik soms urenlang in meetings en achter het computerscherm. Maar bij beide disciplines wil ik bij iedereen een glimlach op het gezicht toveren. Daarom houd ik van werk dat positief is. Deze stijl zie je ook terug in wat ik maak voor Natwerk, bijvoorbeeld een drijvende Febo.'
Favoriete kunstwerken
De Ruwe maakt mensen graag aan het lachen. Maar welke kunstwerken maken hem blij? Hij selecteerde voor Adformatie een top 8, die ook in het volgende nummer zal verschijnen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!