Wat zijn de meest inspirerende voorbeelden van communicatie en marketing met inhoud? We vroegen 7 specialisten naar hun favorieten.
1.
Raf Weverbergh, voormalig journalist van HUMO en De Standaard, en oprichter en managing-partner van het Brusselse communicatiebureau Finn, vindt dat de beste voorbeelden van brand journalism te vinden in een aantal SaaS (‘Software as a Service’)-blogs. Specifiek noemt hij ‘die van de jongens van Buffer’, die zeer rigoureus bloggen over onderwerpen als productiviteit, maar ook over gelukkig zijn.
2.
Als je graag heel edgy gaat met je merk: de blog van online datingplatform OKCupid gaat al enkele jaren geen enkel controversieel onderwerp uit de weg. Zo onderzochten ze enkele jaren geleden hoe de raciale relaties tussen Amerikanen zich vertalen op hun datingplatform: hoeveel kans heb je als zwarte man dat een blanke vrouw antwoordt als je haar een berichtje stuurt via een datingsite? En hoeveel kans heb je als Aziatische man als je naar een zwarte vrouw mailt? Die blogpost is de wereld rond gegaan. Raf Weverbergh: ‘Tot mijn spijt zag ik dat OKCupid door dat succes wellicht ook iets té ver is gegaan uiteindelijk – de ceo van het bedrijf liet onlangs nog weten dat zijn bedrijf, net als Facebook, ongevraagd sociale experimenten uitvoerde op zijn gebruikers. Dat vind ik dan weer een brug te ver, maar dat is meer voer voor een stuk over reputatiemanagement.
3.
Hier krijgt Theo van der Meer, oprichter van Merkjournalisten.nl trek van, de blog van Electrolux Now Your Cooking. Staat vol met recepten en interactieve films waarin je uitgelegd krijgt hoe je die recepten maakt.
4.
Bank met met een eigen online Tv kanaal Waarom? Vooral omdat het voor een financiële instelling zeer vooruitstrevend is om ‘los te laten’. Theo van de Meer vindt dat de bank of financiële dienstverlener in Nederland die dit soort branden content inzet op groot applaus kan rekenen van de consument. En van hemzelf uiteraard.
5.
Ebele Wybenga, is journalist en auteur van The Editorial Age, waarin hij helderheid brengt in begrippen als brandjournalism, native advertising en content. Hij is onder de indruk van het papieren blad Journal de Nimes dat wordt uitgegeven door de Amsterdamse denim-speciaalzaak Tenue de Nimes. Het heeft fans over de hele wereld en wordt gemaakt met meer smaak dan geld.
6.
Freek Janssen, content director bij LEWIS PR, vindt het beste voorbeeld van brand journalism 42 Bis, een blogje over online marketing dat is opgezet door Xaviera Ringeling van ContentChefs. Janssen: ‘Ze heeft haar blog opengesteld voor andere ‘vakbroeders’ en heeft zichzelf tussen de grotere marketingblogs weten nestelen. Ik geloof sowieso in het delen van een platform: een eigen bedrijfsblog is prima, maar het is zeker net zo belangrijk om je kennis te delen op platformen waar experts van andere bedrijven (ja, ook concurrenten) ook op schrijven.’
7.
Cor Hospes is auteur van 'De Content Bijbel - Hoe zorg je als merk voor verhalen met eeuwigheidswaarde’. Dit boek verschijnt dit najaar en gaat voor een belangrijk deel over branded content. Hij noemt daarin veel inspirerende voorbeelden. Zijn favoriet: Rapha: ‘Kijk zelf maar, dan begrijp je wel waarom.’