Albert Heijn maakte een intern manifest voor zijn medewerkers. In een film van meer dan 15 minuten komen medewerkers, toeleveranciers en klanten aan het woord. Kippenboeren, vakkenvullers, garnalenpellers, tuinders… De centrale boodschap van de retailer aan zijn werknemers: dit zijn hun verhalen, zodat je weet voor en met wie je werkt, en waar het voedsel in de schappen vandaan komt. CEO Wouter Kolk refereert in de inleiding aan de geschiedenis van Albert Heijn, die de eerste supermarkt van Nederland startte met producten voor ‘arm en rijk’.
Het manifest dient als basis voor de verdere communicatie van de retailer, aldus woordvoerder Menno van der Vlist: ‘We wilden eerst intern beginnen voordat we hier iets van in de buitenwereld terug zouden zien. Deze film, met zijn inhoud, is onderdeel van een grotere beweging waar Albert Heijn al een tijd mee bezig is. Kijk bijvoorbeeld naar de Tumblr-activatie van vorig jaar, 365-dagen, die speelde hier ook al op in.’
Op albertheijn.tumblr.com lees je sinds een jaar verhalen van mensen die net boodschappen hebben gedaan bij Albert Heijn. De supermarkt wil hiermee variatie in de dagelijkse boodschappen promoten. Albert Heijn heeft de afgelopen tijd zijn assortiment ook flink aangepast met gezonde(re) en bewuste ‘feel good’ producten.
Vormt deze content de basis van de nieuwe campagne, en wanneer kunnen we de nieuwe campagne verwachten? Van der Vlist: ‘De kans dat je deze content op korte termijn in de externe communicatie voorbij zal zien komen, is heel sterk aanwezig.’
Het manifest is gemaakt door TBWA/Neboko. Internal branding-specialist Marc van Eck zag de film en schreef er dit blog over.