Dekamarkt, één van de twee supermarktlabels onder de vlag van Detailresult, spreekt een grote ambitie uit. Het wil de beste online supermarktsite van heel Nederland verwezenlijken. Daartoe heeft Detailresult Groep de samenwerking gezocht met e-business specialist Snakeware. Fiona Wijnbergen, woordvoerder bij Detailresult, geeft een toelichting.
Detailresult kent de supermarktformules Dekamarkt en Dirk. Waarom wordt online boodschappen alleen bij Dekamarkt en niet meteen ook bij Dirk uitgerold?
Wijnbergen: 'DekaMarkt heeft als full-service supermarktformule een andere positionering binnen het Nederlandse foodretail landschap dan Dirk met een discounter formule. Dit brengt vanzelfsprekend ook andere keuzes met zich mee, zowel met betrekking tot de online proposities als de fasering.'
De ambitie wordt uitgesproken om de beste boodschappensite van Nederland te worden. Wat houdt dat concreet in?
'Uiteraard beslist de klant wie de beste online supermarkt is en is één van de eerste stappen geweest om continue feedback te vragen aan onze bestaande en nieuwe klanten. We ervaren dat onze klanten de lat steeds iets hoger leggen, waardoor we voortdurend blijven werken aan de elementen die de klant verwacht van de beste online supermarkt. Hierdoor ligt onze focus op de elementen die relevant zijn voor onze klant en dus ook het verschil kunnen maken. Daarnaast zijn we door de introductie van de Agile Scrum ontwikkelmethode in staat om met een korte doorlooptijd verbeteringen te introduceren, en zien we - mede hierdoor - de (o.a. NPS) scores/waardering van onze klanten stijgen en het aantal nieuwe klanten toenemen.'
Wat is nu bij benadering het percentage van de omzet bij Dekamarkt dat nu middels online boodschappen wordt gedraaid?
'Dat zijn cijfers die we niet kunnen delen.'
Wat zijn de groeiambities?
'Daar doen we ook geen uitspraken over.'
Hoe gaat Dekamarkt de mogelijkheid tot online boodschappen doen onder de aandacht brengen bij klanten?
'Sinds week 12 bezorgt DekaMarkt rondom meer dan 78 procent van de filialen waardoor het momentum is gekomen dat DekaMarkt zich in steeds meer communicatiekanalen kan profileren als omni-channel retailer. Dit betekent dat de communicatie rondom winkelcampagnes en e-commerce steeds meer geïntegreerd zal zijn, en dus ook bestaande middelen en campagnes (denk bijvoorbeeld aan de huis-aan-huis folder of de Spaaracties van DekaMarkt) ingezet zullen worden om de bekendheid van de Bezorgservice van DekaMarkt verder te vergroten.'