Fotografe Linda Stulic vindt het bijzonder om te zien hoe mensen in hun jeugd zijn beïnvloed, door bijvoorbeeld hun vader die elpees draaide van de '60, of die ze meenam naar foto-exposities. Ze hebben een soort culturele context meekregen als onderdeel van de opvoeding.
'Ik ben opgegroeid in een vreemde overgangstijd: de opmars van het internet, celebrities, TMF, MSN, YouTube. Vanaf toen was alles on-demand. Alles digitaal. Alles delen. Thuis hadden we satelliet-tv die Balkan-shows broadcastte. Ik leerde het ene moment Britneys dansjes en het volgende zat ik bij familie thuis een dikke Servische man met rommelige snor te observeren. Die mix van tegengestelde beelden was mijn culturele context.
'Mijn referentiekader en invloeden lopen daardoor nogal uiteen. Inmiddels snap ik daardoor waarom ik het werk maak wat ik maak. De samensmelting van tegengestelde werelden, met een laag fun en glamour eroverheen. Dat zie ik. Dat ben ik. Mijn picks of the week gaan over ongewone combinaties.'
Hier de 5 bijdragen voor Random pick of the day for a Week van Linda Stulic:
1. “But who are you? The fool”
'Over visionair en regisseur Alejandro Jodorowsky aka Jodo kan ik veel zeggen. Het zien van de documentaire The Holy Mountain (1973, bekijk hier de trailer) heeft mijn visie op beeld en authenticiteit veranderd. Hij leerde mij dat je alles kan en moet maken. Zonder (commerciële) beperkingen, of meningen. Door hem ben ik ook de Tarot gaan studeren en lees nu de kaarten van mijn studiogasten en modellen.
'Kanye West – eveneens een figuur die aan de verlichte kant is geraakt – dacht daar hetzelfde over. Hij had zijn Yeezus Tour (2013/2014) op The Holy Mountain gebaseerd en wilde met Jodo samenwerken.
'Twee types, die op het randje van genius/crazy balanceren, ontmoeten elkaar. Het blijkt een net zo surrealistische ontmoeting als dat zij zelf zijn. In dit fragment vertelt Jodo op zeer entertaining manier over dit voorval, waarin je beiden op een andere manier leert kennen.'
2. “For your Pinterest board”
'Simpel gezegd is New York Sunshine een art collective dat installaties maakt waarin kunst, bouwwerken, mode en straatcultuur samenkomen. Met basismaterialen zoals beton, glas en hout maken zij (4 vrienden) in hun workshop ontwerpen voor klanten als Nike, Off-White en Hypebeast. De mix van simpele grondstoffen met straatcultuur zorgt voor fascinerende ontwerpen: een basketbal van glas, een betonnen tank gevuld met water waarin sneakers drijven. De constructies zijn authentiek en verassend en vragen om interactie.
'In mijn jeugd bracht ik veel tijd door in de garage van mijn opa, waar ik spijkers in gipsblokken mocht slaan naast de betonmolen en het gereedschap. Jarenlang zag ik hoe hij muurtjes metselde. Maar ik heb nog nooit gekleurd beton gezien. New York Sunshine goten dit over een tijdschrift heen, wat de lezer vervolgens kapot moest gooien, om erin te kunnen bladeren. Fantastisch.'
Bekijk hier meer werk van en lees meer over NYS.
3. "Maybe if you water it"
'Classicalfuck (Serving you the Crème de la Mème) combineert twee dingen die ik heel leuk vind: memes en de renaissance. Geniaal gevonden.'
Classicalfuck heeft ook een shop https://shop.spreadshirt.com/classicalfuck
4. "YSL is selling $2600 shattered anckles"
'Aangezien alle picks in deze week uit mijn persoonlijke favorieten bestaan, vandaag een van mijn allerlievelings:
'Nadat Hedi Slimane in 2012 zijn intrede deed als creative director en genadeloos dé Yves van de Saint Laurent delete, heeft het merk een nieuwe identiteit gekregen. Hij gebruikte eigenzinnige "modellen" als Kim Gordon, Marilyn Manson en onlangs Keanu Reeves voor campagnes. Best ongewoon, maar vooral heel cool. En toen waren daar de rollerskate-heels met het fijne prijskaartje van $2600. Laat rollerdisco nou net een andere hobby van mij zijn – ik kon dit geintje daarom enorm waarderen. Recentelijk opende het merk Rive Droite, een soort concept-achtige winkel (in voormalig Colette in Parijs) waar meer op lifestyle wordt gefocust dan enkel kleding. Daar scoor je bijvoorbeeld gouden Saint Laurent-condooms, ice cube trays en allerlei games. Dit is op zich geen nieuwe ontwikkeling in mode - zie ook de Supreme-baksteen en -kruik -, maar ik vind het wel een hele leuke.'
5. "An antidote for silly popstars"
'Over nummer 5 heb ik lang getwijfeld, maar ik vind dat muziek ook onderdeel moet zijn van deze serie.
'Een van de beste, indirecte marketingstunts in de muziek moet toch wel de band Gorillaz zijn. Die is ontstaan als een anti-geluid, of zoals leadzanger Damon Albarn zegt: "An antidote for silly popstars." Hij creëerde samen met Jamie Hewlett de cartoons om geen specifieke identiteit te zijn die je als luisteraar kan worshippen. Maar verkijk je vooral niet op de enorme impact op de muziekcultuur die zij hebben gehad en hoe vooruitstrevend zij zijn geweest.
'Als kind was ik er gefascineerd door. Bij het eerste album kreeg je een CD-rom waarmee je je in de geanimeerde Kong Studios kon wanen, waardoor interactie met de luisteraar gestimuleerd werd en hun internetforum groeide tot een van de grootste. Daar propageerde ze onder meer met slogans als "Reject False Icons", die wij als jonge tieners - als een soort cult - gingen verspreiden. De community was enorm en tot en met vandaag enorm loyaal.
'De ongewone combinatie in deze is niet alleen de band als cartoon, maar ook de samenwerkingen van Albarn met The Clash, Snoop Dogg, Syrian National Orchestra, Dennis Hopper, Little Simz, Ibrahim Ferrer en Grace Jones. Een ongekend succesverhaal van de underdogs, die winnen van het populaire. Om het in perspectief te plaatsen: het eerste Gorillaz album heeft meer cd's verkocht dan alles van Blur (de eerdere band van Albarn) bij elkaar.
'Gorillaz go Bananaz is een waanzinnig document waarin de eerste 6 jaren van de band wordt getoond. Het bijzondere verhaal van 2 vrienden die een flat delen in London en na de hoogtijdagen van de Britpop een idee krijgen. Met dit proces wordt ook meteen de historie verteld van de muziekindustrie, pop culture en Engeland van begin jaren '00.
'Voor mij pure nostalgie, aangezien ik ben opgevoed door MTV. Maar vooral een bijzonder boeiend verhaal over vriendschap, de kracht van muziek als verbinder en de wereld verbeteren. En ja, ik zat afgelopen jaar in een uitverkocht Ziggo Dome met tranen in mijn ogen mee te propageren.'
De komende 3 weken is #RPOTDFAW op retraite.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!