Franse merkenauthoriteit Jean Noël Kapferer, bekend van zijn prisma voor merkidentiteit en diverse gezaghebbende boeken op het gebied van merkbeleid, sprak in januari 2003 met Tijdschrift voor Marketing over de kracht van huismerken. A-merken hebben volgens hem het meeste te vrezen van de shelf manager. Daarna komt de category manager. Dan pas de consument.
Consumenten ziet hij - met alle respect - als een soort wrede voortduwers van boodschappenkarren. Van schap naar schap gaan ze, allerlei verwachtingen van A-merken koesterend over gezondheid, veiligheid, vorm en gemak.
Alles ter vereenvoudiging van hun alledaagse leven. Maar trouw aan een merk? Vergeet het maar. De consument wil systematisch en steeds weer opnieuw tot klant worden gewonnen door de capabele creatie van innovatieve producten, aldus Kapferer.
De Fransman gaf zijn top 5 Nederlandse merken, die volgens hem tenminste hebben geprobeerd zichzelf uit te vinden: Leerdammer, Andrelon, Campina, Becel en Dreft.
Lees hier het hele artikel (pdf)
In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden dagelijks artikelen uit de oude doos. Bekijk ze allemaal in ons jubileum-channel.