Basis voor de awards is een Facebookonderzoek dat TNS NIPO hield onder fans van 146 Facebookpagina’s, om zo hun engagement te meten. Deelnemende pagina’s werden ingedeeld in twee categorieën: Variety en Focus. In de categorie Variety zitten pagina’s van grote merken met een brede marketingmix waarbij Facebook één van de kanalen is. Bij de deelnemers die vallen in de categorie Focus is Facebook de kern van de marketing en is de focus vaak één specifiek thema. Ook goede doelen werden ingedeeld bij Focus. De pagina’s met de meest betrokken fans werden winnaar van de award in hun categorie. In totaal zijn er bijna 27.000 evaluaties ingevuld.
Coolblue
Een kijkje op de Facebook-pagina van Coolblue leert dat Coolblue staat voor 'altijd binnen 30 minuten antwoord op je vraag, ook op Facebook'.
Bram van Schaik, Client Service Director TNS NIPO: ‘Coolblue onderscheidt zich vooral doordat ze binnen een breed marketingpakket Facebook dusdanig in weet te zetten dat ze echt aansluiting vindt bij de fans. Coolblue scoort vooral hoog op de pijlers webcare, content en concurrentievoordeel. Content zegt iets over de hoge kwaliteit van de berichten van Coolblue. Binnen een brede marketingstrategie worden fans op Facebook getrakteerd op leuke en interessante content en goede service. Fans hebben het idee dat met welke vraag of suggestie ze ook komen, er serieus naar gekeken wordt. Dit is bevorderlijk voor de interactie, maar zorgt er ook voor dat fans deze pagina hoger waarderen dan andere pagina’s.’
Gardafriends
Als je de pagina van Gardafriends bezoekt, word je verwelkomt door de slogan 'Show your love for lake Garda'. In een oogopslag zie je dat de beelden van het Gardameer veelvuldig worden geliked en gedeeld.
Olga ter Voert, Digital expert bij TNS NIPO: ‘Bij Gardafriends is Facebook het hart van het bedrijf. De pagina scoort uitmuntend op de pijlers webcare en aanbevelen. Fans geven aan het gevoel te hebben dat de personen achter de pagina zich inzetten voor hun fans, dat zij bereikbaar zijn en hulp zullen bieden wanneer dit nodig is. Hiermee is de Facebookpagina van Gardafriends niet alleen een kanaal om te zenden. De activiteiten op de pagina stimuleren fans om meer over het merk en het centrale onderwerp, het Gardameer, met anderen te praten. Daardoor worden fans ook ambassadeurs. Zij zijn zo enthousiast over de pagina dat ze een actieve bijdrage leveren aan de werving van nieuwe fans.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!