Niet zozeer de reviews en ervaringen van andere gebruikers zijn van invloed op een aankoopproces, maar de informatie die experts geven. In de verschillende stadia van de research van een vonsument speelt deskundige informatie de belangrijkste rol, blijkt uit onderzoek van Nielsen. 85 procent van de consumenten kijkt naar de mening van experts voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Twee derde van de consumenten zei dat er na de aanbeveling van een onafhankelijke deskundige veel meer kans is dat ze een product kopen.
Medialab
Nielsen gebruikte voor zijn onderzoek een bijzondere methode. Het recruteerde 900 respondenten uit casino’s in Las Vegas en nodigde ze uit om in een medialab te meten wat de invloed van de verschillende soorten content is op het aankoopproces. Het onderscheidde daarbij drie soorten content. Ten eerste die van de het merk zelf, de zogenoemde branded content. Daarnaast keek Nielsen naar de invloed van gebruikers-reviews en van de informatie van onafhankelijk deskundigen.
Respondenten werden aan de diverse soorten content blootgesteld en via een online survey werd gekeken welke impact er was op zaken als bekendheid, perceptie en koopbereidheid. Bovendien werd deze invloed gekoppeld aan de fase waar in een consument zich bevindt: Fase 1 , bekend met een nieuw product, fase 2, affiniteit ermee, en fase 3, als iemand overweegt een product te kopen.
Grootste stijgingen
Het bleek dat ieder content-type wel enige invloed heeft op de bekendheid, affiniteit en koopintentie. Maar de content geschreven door deskundigen zorgt alle drie de fases van het koopproces voor de grootste stijgingen. Zo leidt het oordeel van de deskundige gemiddeld tot 50 procent meer bekendheid dan de gebruikers-reviews. Ook scoort expert-informatie in de laatste fase van de koop 83 procent hoger dan user reviews.
Uit het onderzoek bleek verder dat de consumenten de afgelopen vijf jaar steeds meer media zijn gaan gebruiken en ook allerlei soorten informatie tot zich nemen bij een koopproces. Ze gaan naar de merk-websites, lezen user reviews en laten zich door de deskundige inhoud van derde partijen informeren. Deze beschikbaarheid van verschillende soorten informatie heeft de wijze waarop consumenten producten onderzoeken en uiteindelijk hun aankoop doen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!