Coca-Cola (not my) Life

Ongeloofwaardig om te refereren naar 'Life itself', en het te hebben over gezonde keuzes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Coca-Cola introduceerde recent Coca-Cola Life. Een product dat - naar eigen zeggen - gezoet is met ingrediënten van natuurlijke oorsprong en met minder calorieën. Waardoor het past binnen een gezonde leefstijl en de consument steeds een bewuste keuze kan maken. Wederom, naar eigen zeggen...

Knappe pr-dames en -heren

Dit was het jaar waarin Coca-Cola zich eindelijk voor me wist te winnen. Niet dat ik iets op ze tegen had, maar ik ben simpelweg geen fan van koolzuurhoudende drankjes. Toch heb ik deze zomer op een festival mijn moment met Coca-Cola gedeeld met de wereld. Er waren enkele knappe pr-dames en –heren, er was zonneschijn en blijdschap en ow ow wat genoot het brakke lichaam van een shot cafeïne.

Als een kind zo blij 

Het merk voerde wereldwijd groots campagne met hun “” campagne waarin zij hun gebruikelijke branding vervingen door voornamen. Wij deelden onze foto voor de branded bus op Instagram en in ruil kreeg ik een shirt en een blikje met mijn eigen naam. Als een kind zo blij was ik hiermee en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit blikje nog steeds op mijn kast pronkt. Briljante marketing om in te spelen op het stukje narcisme dat wij allen bezitten en om in dit zelfde proces mensen aan te sporen door middel hiervan hun merk te promoten. Consumenten willen zich graag uniek voelen en door hen iets te geven dat zowel persoonlijk als betaalbaar is, speel je hier goed op in.

Directe relatie

We zagen al eerder de trend dat anno nu merken steeds harder werken om functionaliteit voorbij te streven en echt een onderdeel te zijn van het leven van mensen. Het delen van momenten uit je leven mét cola past hier mooi bij. Deel van het succes hierbij is dat –ook al gericht op een specifieke, jonge doelgroep- deze campagne voor iedereen toegankelijk was. Het persoonlijke en unieke karakter bouwt daarnaast direct een relatie tussen consument en merk. Daarnaast werd niet alleen in de virtuele wereld gedeeld, maar deelden we ook graag met anderen in de echte wereld (denk aan de flessen met ‘papa’, ‘lieverd’ etc.). Niet verwonderlijk dat de campagne een groot succes was.

Stap verder

Nu lijkt Coca-Cola een stap verder te willen gaan en niet alleen onderdeel te willen zijn van je leven, nee...  ze willen je leven zelf zijn! Deze week kreeg ik een sampling product in handen gedrukt op een groot Nederlands treinstation. Van veraf zag ik de groene borden me al tegemoet komen met de tekst “Coca-Cola Life, en dan iets met ‘producten van natuurlijke oorsprong’.  Ik heb er – for the sake of research- eentje geprobeerd en ik vond het lekker.

Gevoel van onbehagen

Toch blijft bij mij een gevoel van onbehagen hangen, omdat ik niet goed weet wat ik van deze natuurlijke ingrediënten moet vinden. Het doel is natuurlijk om een gezonder imago te creëren met deze letterlijk groene variant. Ikzelf geloof dat er bepaalde producten zijn die gewoon lekker moeten zijn en niet zozeer gezond. En ja, de ene waarde sluit de ander nu eenmaal vaak uit. Tuurlijk is het prima om het drankje zo gezond mogelijk te maken (als ik echt gezond zou willen, zou ik wel water drinken), maar om als Coca-Cola naar &;Life itself&; te refereren en het te hebben over gezonde keuzes vind ik persoonlijk iets ongeloofwaardig. Temeer omdat ik zelf niet goed weet of de wereld het ooit echt al helemaal eens geworden over het goed of slecht van stevia (de toegevoegde zoetstof die als suikervervanger dient).

Gezien mijn scepticisme zal ik het zelf niet snel kopen, maar wie ben ik? Light producten zijn immers ook groot geworden.

Mijn leven heeft Coca-Cola dus nog niet gewonnen, hoe denken jullie over het nieuwe product? Goede zet, helemaal in de gezonde trend van nu, of een ongeloofwaardige fit met het product zelf?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie