Erotische lifestyle-retailer Christine le Duc presenteerde in oktober zijn eerste van 31 winkels die geheel is neergezet in de nieuwe winkelformule. Het vernieuwde Christine le Duc wil taboes op erotiek en seks doorbreken, spoort mensen aan om hun fantasieën uit te laten komen en hun belevingen te delen. De nieuwe pay-off van het bedrijf is ‘Live your fantasy’. Ook de huisstijl en het logo zijn aangepast. De ombouwoperatie van de webshop en winkels is in volle gang. Steeds meer filialen organiseren informatieavonden waarop kennis uitgewisseld wordt met lokale GGD’ers, seksuologen en vrouwenartsen. Regelmatig verwijst winkelpersoneel door naar deze hulpverleners, maar omgekeerd gebeurt dat ook steeds vaker. Plezier, verleiding, inspiratie en kennis staan centraal. Serge van der Hooft is managing director van Beate Uhse, het Duitse erotiekconcern en moederbedrijf van Christine le Duc.
Uw logo transformeerde van een ‘voyeur’ in een masker. Wat is het verhaal?
We zijn er bij Christine le Duc met de jaren achtergekomen dat iedereen eigenlijk wel een geheim heeft, gerelateerd aan seks of erotiek, al durven veel mensen daar niet zomaar voor uit te komen. Wij willen je helpen die fantasie te beleven. Dat masker staat symbool voor dat kleine beetje lef wat mensen daarmee krijgen, geeft hen net het zetje in de rug dat ze soms nodig hebben om hun fantasie waar te durven maken. Het is een knipoog naar onze pay-off ‘live your fantasy’, van iemand die kijkt naar iemand die deelneemt.
In wat voor industrie opereert u? Wat is uw segment?
We zien ons niet als een fashion retailer, al verkopen we veel erotische kleding natuurlijk, maar verder bieden we daarvoor toch een te specifiek productportfolio. Een echte sekswinkel zijn we overigens ook niet. Je kunt ons zien als lifestylewinkel of erotiekwinkel, maar eigenlijk zijn we een geheel eigen categorie.
Wie zijn uw concurrenten?
In het algemeen merken we dat erotiek steeds meer wordt geaccepteerd. Je kunt onze Beate Uhse-producten ook gewoon kopen via Bol.com of Wehkamp, maar dat zijn natuurlijk geen concurrenten. Eigenlijk hebben we in de winkelstraat geen échte concurrentie.
Wat deed u besluiten de formule en corporate identity - logo en pay-off - aan te passen?
Wij bedienen eigenlijk vier soorten klanten, die in vergelijkbare aantallen in onze winkel komen. De passanten die naar binnen kijken en nieuwsgierig naar binnen stappen. Die zien we vooral in het weekend. Cadeauklanten komen bij ons langs omdat ze eens wat anders zoeken dan een Rituals-pakketje. De funklant is een actieve klant die op zoek gaat naar wat meer plezier in zijn of haar seksleven en tot slot zijn er de probleemklanten. Die laatste groep is gebaat bij advies van onze medewerkers in de winkel. Die vier klanttypen zijn het uitgangspunt geweest bij het aanpassen van de formule.
En die formule gaat u snel uitrollen?
Daar komt nog wel wat bij kijken, want wij kunnen niet blind één concept overal toepassen. Per winkel, per stad, soms zelfs per stadsdeel hebben we verschillende samenstellingen van klantgroepen en verschilt de vraag. Om optimaal te renderen passen we per winkel de inrichting aan, met dezelfde formuleonderdelen. Dat zal in de loop van 2015 gebeuren. De planning is wel dat we in het eerste kwartaal van 2015 alle gevels hebben aangepast.
Even over het logo, dat heeft u in huis ontwikkeld. Wat wilt u ermee communiceren?
We wilden de vrouw van vandaag aanspreken want 70 procent van onze winkelklanten is vrouw, al dan niet in gezelschap van haar partner. Daarnaast vroegen we om een luxe uitstraling die past bij het kwalitatieve assortiment dat we voeren en het moest vertrouwen uitstralen. We zijn tenslotte een winkel waar je over iets heel persoonlijks, iets heel intiems kunt praten.
Live your fantasy is uw pay-off of merkbelofte, wat is uw missie?
Onze missie is de vertaling van onze pay-off en die is samen met de formule en logo aangepast. Wij willen een deur openen om het mogelijk te maken je fantasie te beleven en onze adviseurs in de winkel helpen je daarbij. Daarbij gaat onze omnichannelstrategie een belangrijker rol spelen. We werken met tablets in de winkel, die op zich weer een pick up-point wordt, onze site is samen met de formule aangepast. We zien duidelijke groeimogelijkheden door verdere integratie van de kanalen, waardoor we de rentabiliteit op het merk nog kunnen verhogen.
Langzamerhand bent u echt vanuit de zijstraatjes richting mainstream A-locaties getrokken. Wat heeft dat aan ú veranderd?
Eigenlijk hebben onze vrouwelijke klanten ons veranderd. Bij 70 procent van al onze kassatransacties is inmiddels een vrouw of koppeltje betrokken. Dat heeft alles te maken met de sociale acceptatie van erotiek en lifestyle. Van een bedrijf dat veertig jaar geleden porno letterlijk ‘aan de man bracht’ via VHS-banden, zijn we met onze klanten mee veranderd. Dat geldt voor de sfeer, het personeel, de manier waarop we mensen aanspreken onze uitstraling en dus ook de locatie. We zitten nog steeds niet op triple A-locaties of tegenover een druk terras. Dat kan ook niet want je wilt toch een stukje discretie bieden, maar voor het overige geldt dat we zitten waar onze klanten ons graag vinden.