Maar ook Europa, Engeland’s grootste exportmarkt, krabbelt weer op. Aldus de Britse Food and Drink Federation (FDF).
Export naar de belangrijkste exportmarkt, het Europese vasteland (75 procent van de Britse export gaat naar Europa) groeide in 2013 met gemiddeld 3 procent.
11,5 procent van de export gebeurde buiten Europa, met een verdubbeling naar China (201 miljoen Engelse ponden). Met name Brits varkensvlees en zalm staan meer bij de Chinese consument op het menu. De export van varkensvlees groeide met 92 procent en de export van zalm met 90 procent. Deze 2 markten zijn bij elkaar goed voor 33 miljoen pond omzet.
Andere belangrijke niet-Europese markten: Australië (+18 procent naar 134 miljoen pond), Hong Kong (+16 procent naar 156 miljoen), Zuid-Afrika (+13 procent naar 103 miljoen pond) en Saoedi Arabië (+12 procent naar 132 miljoen pond). Met name commodityproducten deden het goed bij niet-EU landen in 2013. Australiërs kochten vooral meer Britse chocola en biscuitjes. Saoedi Arabië kocht ook meer koekjes, en eieren.
A-merken
In Europa liepen de A-merken juist weer beter. (+5 procent). Grootste Europese markten voor Groot-Brittannië: Ierland (+ 7 procent naar 3,2 miljard pond) en Frankrijk (+10 procent naar 1,47 miljard pond).
Top 5 meest geëxporteerde non-alcoholische producten:
1- Chocola (+9 procent naar 571 miljoen pond)
2- Zalm (+38 procent naar 465 miljoen pond)
3- Kaas (+9 procent naar 443 miljoen pond)
4- Lamsvlees (+8 procent naar 383 miljoen pond)
5- Softdrinks (+9 procent naar 378 miljoen pond)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!