Nederlanders zijn steeds vaker en langer online. Op het werk, op school, thuis of onderweg. Met onze telefoon, tablet of computer. Gelukkig zijn we ons er steeds meer van bewust dat dit risico’s met zich meebrengt. Met één muisklik kan onbedoeld onze eigen computer of zelfs een heel netwerk worden besmet. Alert Online, een gezamenlijk initiatief van 140 partners vanuit overheid, bedrijfsleven en wetenschap, helpt om het bewustzijn en de kennis over online veiligheid te vergroten. Met duidelijke en praktische tips en trucs op www.alertonline.nl over hoe we veilig online kunnen zijn. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft bij NWO de aftrap van de campagne verricht, die nog tot en met 6 november loopt.
Veilig online
De menselijke component is en blijft bij cyber security de kritieke factor. Niet voor niets richt Alert Online 2014 zich op het thema ‘kennis over cybersecurity’, juist omdat kennis cruciaal is om zelf veiliger te kunnen handelen maar ook om producten en diensten te realiseren.
Het onderzoek naar het cybersecurity-bewustzijn onder diverse publieksgroepen dat deze week is gepubliceerd, laat bijvoorbeeld zien dat het cybersecurity bewustzijn op het werk de factor is met de grootste invloed op het algehele cybersecurity bewustzijn. Dat wil zeggen dat de werksituatie voorspellende waarde heeft voor de algehele cybersecurity awareness. Dit biedt kansen, zeker omdat het algemene awareness niveau iets is gestegen, maar onder burgers desondanks nog te wensen overlaat. Dat betekent dat er een belangrijke uitdaging schuilt in het informeren van burgers in hun rol als werknemer.
Uit het onderzoek blijkt verder dat men thuis over het algemeen verstandiger met vaste computers en laptops omgaat, dan met tablets en smartphones. Tablets en smartphones worden bijvoorbeeld minder vaak uitgerust met antivirussoftware.
Sociale media
Opmerkelijk is ook dat burgers op sociale media bijzonder op hun hoede zijn. Zo worden privacygevoelige gegevens veelvuldig afgeschermd en is men voorzichtig met het vermelden van gevoelige gegevens.
Er kunnen en moeten dus verdere stappen worden gemaakt om die awareness ook op andere gebieden te verhogen. Als eerste concrete actie van Alert Online 2014 is daartoe de website veiliginternetten.nl gelanceerd, waar burgers en het mkb snel en makkelijk informatie kunnen krijgen over veilig internetgebruik. De website is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken, ECP Platform voor de informatiesamenleving en het Nationaal Cyber Security Centrum.
Alert Online 2014
Hoofdpartners van Alert Online 2014 zijn de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), SURFnet, Kennisnet, TNO, ECP Platform voor de informatiesamenleving, Betaalvereniging Nederland, Universiteit Twente en KPN.
Interne cybersecurity awareness-campagnes
De partners organiseren ook eigen activiteiten tijdens de campagneperiode. Zo starten diverse bedrijven en overheidsinstellingen onder de paraplu van Alert Online eigen interne cybersecurity awareness-campagnes. SURFnet lanceert een speciaal ontwikkelde cybersecurity awareness mindgame die door onderwijsinstellingen kan worden gebruikt om het digitale bewustzijn onder hun medewerkers verder te verhogen. De Universiteit Twente maakt scholieren van middelbare scholen onder meer via een virtuele waarzegger en een masterclass hacken bewust van de ‘gevaren’ van internet. UPC en Women in Cyber Security slaan de handen ineen om op basisscholen les te geven over digitale veiligheid. En mkb’ers organiseren evenementen voor collega-ondernemers om hen bij te praten over hoe zij hun bedrijf digitaal veilig kunnen houden.
Alert Online wordt afgesloten met de Grand Conference waar vooraanstaande internationale sprekers hun licht laten schijnen over het belang van cybersecurity.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!