Premium

BVA over Rabo-discussie: ‘We missen de essentie door oproep te minimaliseren tot pitch’

Volgens voorzitter Frenkel Denie zou het krachtig zijn geweest als de oproep van de huidige Rabo-bureaus zou zijn gekomen.

Eergisteren kwam VEA met een kritische reactie op de open oproep van Rabobank om coalitiegewijs ideeën in te sturen voor de nieuwe campagne van Rabobank. VEA-voorzitter Marc Oosterhout zei dat Rabobank met de oproep voorbijgaat aan de afspraken die VEA en BVA vastlegden in de pitchcode van 2013.

Lofwaardig
De voorzitter van de Bond van Adverteerders (BVA), Frenkel Denie, zegt nu in een reactie dat het mooi zou zijn geweest als de ‘coöperatieve oproep’ van de Rabobank van de huidige bureaus van de bank zou zijn gekomen. Denie noemt geen bureaunamen, maar één van die bureaus is Ogilvy. Dat bedacht de laatste themacampagne ‘Een aandeel in elkaar’ en gaf die ook vorm. Denie: ‘Dat zou krachtig zijn geweest omdat juist voor een coöperatie het gaat om verbinden, zeker in de connected wereld van vandaag. De oproep past hier goed bij en is op zich al een lofwaardig experiment.’

'Doen we al'
Edgar Molenaars, directeur van Ogilvy, zegt de opmerking van Denie niet helemaal te begrijpen. 'Moet ik lezen als "Jammer dat de Rabo dit zelf heeft moeten doen, omdat het initiatief niet door de bureaus is genomen"?' Hoe dan ook is samenwerken met - en geïnspireerd worden door andere partijen iets wat Ogilvy - en heel veel andere bureaus - al heel lang doen. Voor Rabobank werken we al samen met Kingsday en True. En ook voor andere klanten is samenwerking met externe partijen voor ons allang normaal. Bijvoorbeeld met Wefilm voor Déla, en met een rapper voor Coca-Cola.'

Bureaus als ‘perfecte uitvoerder’
Denie verwacht geenszins dat het bureau met de ‘pitch nieuwe stijl’ van de Rabobank buitenspel komt te staan. Het omzetten van creatieve ideeën tot consistente output vraagt volgens Denie namelijk om creatief vakmanschap, zowel aan zijde van de rabobank als bij de huidige creatieve partners. Denie: ‘Goede ideeën krijgen is één ding, het perfect uitvoeren vraagt om andere krachten. Hier ligt dus ook een belangrijke rol voor de bureaus van de Rabobank.’

Essentie
Denie denkt dat het maar zeer de vraag is of de oproep van Rabobank gezien moet worden als een pitch. ‘Dat wordt nu aan elkaar gelijkgesteld, maar Rabobank zegt dat de creatieve coalitie één van de mogelijke partners van de Rabobank wordt en er wordt verder niks gezegd over de huidige creatieve bureaus. We missen de essentie door een oproep te minimaliseren tot een pitch.’

Geen uitspraken
Molenaars neemt als representant van één van de bureaus in de pool van Rabobank op dit moment geen positie in in de discussie rond de pitch. 'Wij vinden daar zeker wat van, en wij hebben daar ook over gesproken met Dorkas Koenen en zijn team, en wij doen daar op dit moment geen uitspraken over. We vinden het te prijzen dat Rabobank iets nieuws probeert, de zaak op een andere manier probeert neer te zetten en we kijken ernaar uit wat het oplevert. We gaan met plezier de samenwerking aan met andere partijen voor Rabobank.' Molenaars wil niet zeggen of Ogilvy - in combinatie met één of meerdere partijen - heeft ingezonden op de oproep van Rabobank.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie