In 2019 zullen de Britten naar verwachting ruim 4,6 miljard euro (3,3 miljard pond) buitenshuis uitgeven aan hamburgers. Dat is ruim 500 miljoen euro meer dan in 2013 en ruim 71 euro per persoon per jaar. De ongekende groei van het toch vrij uitontwikkelde product is vrijwel geheel toe te schrijven aan de opkomst van nieuwe burgerketens als Five Guys, Byron, Honest Burgers en een kaleidoscoop aan ketens, pubs, pop ups en gewone restaurants die ‘gourmet burgers’ op hun kaart voeren.
Omzetexplosie
De bekende burgerketens profiteren als bekend nauwelijks mee van de hype. De vraag naar premium en ‘upscale burgers’ leidt niet tot de verkoop van meer Big Mac’s. Daar zijn overigens verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Het Britse Marketingmagazine probeerde de omzetexplosie te duiden en komt tot aan de hand van zijn panel tot de conclusie dat Britten in het algemeen wat culinairder worden. Jim Prior, chief executive van The Partners, Lambie-Nairn en WPP's brand consultancy, legt uit dat McDonald’s zich van oudsher richt op de ‘experience’ in zijn restaurants en niet zozeer op het product, juist nu de markt daar wél om vraagt. Ook is er veel vraag naar informatie over de herkomst van eten, terwijl de grote mainstream burgerketens veel primair meer richtten op communicatie over de voedingswaarde.
Tenslotte geldt specifiek in Groot-Brittannië dat pubs – waar de burger overigens al 20 jaar vast op de menu’s prijken – zich massaal hebben gestort op de Burger vogue. Voor Nederland zijn specifieke cijfers over hamburgerconsumptie niet voorhanden. Van Amerikanen wel: die eten er (gemiddeld!) zo’n drie per week.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!