Met 30,8 miljoen bezoekers in 2014 is het bezoek aan de bioscoop gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de recette bleef min of meer gelijk: 250 miljoen euro. Dat maakte Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, op dinsdag 6 januari bekend in Pathé Tuschinski. Binsbergen: ‘Met een gemiddelde ticketprijs van 8,12 euro (2013 : 8,10 euro) blijft bioscoopbezoek voor heel veel mensen een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding.’
Gooische Vrouwen 2
De branche leek tot en met september nog af te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers. Het WK voetbal hield veel mensen uit de bioscoop. Maar een sterk najaar heeft volgens de NVF voor een inhaalslag gezorgd. De best bezochte film was een Nederlandse productie: Gooische Vrouwen 2. De film realiseerde dan ook de hoogste recette van het jaar: 10,1 miljoen euro.
Bezettingsgraad weer gedaald
Minder goed nieuws is dat de bezettingsgraad (het aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) weer is gedaald. Het totaal aantal stoelen groeide in 2014 namelijk met ruim 4.500 tot ruim 140.500, terwijl het aantal bezoeken gelijk bleef. De NVF: ‘De groei in bezoek werd veelal bereikt in bioscopen die de afgelopen jaren zijn geopend, de meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen.’
Nederlandse Film
Voor de Nederlandse film was 2014 een goed jaar. De NVF tekent daar wel bij aan dat Gooische Vrouwen 2 met ruim 20 procent van de totale Nederlandse filmrecette daar een zeer grote rol in speelde. Het aantal bezoekers voor Nederlandse films kwam in 2014 uit op 6,4 miljoen. Dat is een marktaandeel van 21 procent, net als in 2013.
Trailer van Gooische Vrouwen 2
Hieronder de top 20 van best bezochte films, inclusief verwezenlijkte bezoekersaantallen en recettes:
- Gooische Vrouwen 2, 1.182.335 bezoekers, 10,1 miljoen euro
- The Hobbit (3D): Battle Of The Five Armies, 833.448 bezoekers, 8,5 miljoen euro
- The Wolf of Wall Street, 670.755 bezoeker, 5,9 miljoen euro
- The Hunger Games: Mockingjay - part 1, 673.659 bezoekers, 5,7 miljoen euro
- RIO 2 (NL 3D), 580.222 bezoekers, 4,7 miljoen euro
- Toscaanse Bruiloft, 557.200 bezoekers, 4,5 miljoen euro
- Hoe Tem Je Een Draak 2 (3D), 529.575 bezoekers, 4,3 miljoen euro
- Maze Runner, 508.679 bezoekers, 4,1 miljoen euro
- Dawn Of The Planet Of The Apes (3D), 424.693 bezoekers, 4,1 miljoen euro
- Soof, 470.719 bezoekers, 3,8 miljoen euro (release 2013)
- 22 Jump Street, 448.811 bezoekers, 3,7 miljoen euro
- The Hobbit (3D): The Desolation Of Smaug, 361.541 bezoekers, 3,6 miljoen euro (release 2013)
- Interstellar, 392.045 bezoekers, 3,6 miljoen euro
- Pak van mijn Hart, 422.758 bezoekers, 3,4 miljoen euro
- Frozen 3D (NL), 410.904 bezoekers, 3,4 miljoen euro (release 2013)
- Transformers: Age Of Extinction (3D), 323.797 bezoekers, 3,3 miljoen euro
- De LEGO Film (3D), 402.252 bezoekers, 3,3 miljoen euro
- 12 Years A Slave, 412.776 bezoekers, 3,3 miljoen euro
- Hartenstraat, 395.267 bezoekers, 3,2 miljoen euro
- Guardians Of The Galaxy 3D, 311.523 bezoekers, 3,0 miljoen euro
Trailer van de Nederlandse nummer twee: Toscaanse Bruiloft
En dit zijn de best bezochte Nederlandse films (alle met een recette van meer dan een miljoen):
- Gooische Vrouwen 2, 1.182.335 bezoekers
- Toscaanse Bruiloft, 557.200 bezoekers
- Soof, 470.719 bezoekers
- Pak van mijn Hart, 422.758 bezoekers
- Hartenstraat, 395.267 bezoekers
- Mees Kees Op De Planken, 381.412 bezoekers
- Dummie De Mummie, 350.711 bezoekers
- Mees Kees Op Kamp, 278.108 bezoekers
- Club van Sinterklaas en het Pratende Paard, 243.285 bezoekers
- Heksen bestaan niet, 220.194 bezoekers
- Wiplala, 188.258 bezoekers
- Oorlogsgeheimen, 166.317 bezoekers
- Toen Was Geluk Heel Gewoon, 140.795 bezoekers
- Pijnstillers, 136.506 bezoekers
- Lucia de B, 133.844 bezoekers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!