Premium

Bestelling opnemen aan tafel? McDonald's sluit het niet uit

McDonald's werkt aan 'restaurantbeleving'. De bestelling opnemen aan tafel zou daarbij passen, maar voorlopig richt de keten zich op andere zaken.

McDonald’s Nederland viert feest omdat het nu 50 restaurants met bediening aan tafel heeft: Table Service. In deze restaurants kunnen gasten ervoor kiezen om hun bestelling aan tafel te laten serveren ‘door een servicemedewerker’. Als we McDonald’s mogen geloven is het ‘concept’ een groot succes. Dat is dan ook de reden dat het fastfoodrestaurant aan tafel serveren versneld uitrolt door heel Nederland. De woordvoerder van McDonald’s Nederland, Eunice Koekkoek (foto), geeft een meer uitgebreide toelichting.

Wordt Table Service over heel Nederland, alle 246 vestigingen, uitgerold?
‘Nee, we bekijken per vestiging of het passend is. We kijken daarbij vooral naar de typische familierestaurants en voorlopig wat minder naar “high traffic instore”-vestigingen, zoals bijvoorbeeld de McDonald’s op het Leidseplein in Amsterdam. We hebben 166 restaurants met een McDrive, dus dat is het aantal waar je wel vanuit kunt gaan. Het gaat om zo’n twee derde van de restaurants. Wat leuk is om te weten, is dat ongeveer 85 procent van de gasten het heel prettig vindt en dat 75 procent er ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Dat zijn vooral de young adults. En ook de gasten die nog jonger zijn. De bestelling voor Table Service wordt namelijk opgenomen middels een digitale bestelzuil. De digital natives vinden het handig om die “easy order” bestelzuilen te gebruiken. De seniors vinden persoonlijk contact met een medewerker belangrijker en die zien we het dan ook minder gebruiken. Voor onze medewerkers is het leuk omdat er een beroep wordt gedaan op andere competenties.’

Gaan de kosten voor Nederlandse vestigingen, en dus ook voor franchisenemers omhoog?
‘Nee, want die bestelzuil is een vernieuwing die we al hebben doorgevoerd voor allerlei andere mogelijkheden. Die kosten hangen niet aan Table Service. Denk bijvoorbeeld aan de restaurants die “My Burger” (de mogelijkheid om je burger zelf samen te stellen, red.) aanbieden. Dat “customizen” gebeurt ook op die zuil, dus heb je al. Dat geldt ook voor de nieuwe keukenopstelling. En het vergt ook niet meer personeel. We zetten het personeel alleen anders in.’

Wanneer begint McDonald’s met het opnemen van de bestelling aan tafel?
‘Voorlopig concentreren we ons op de uitrol van Table Service, vier vestigingen per maand. Daarnaast kijken we ook naar productvernieuwingen. Een voorbeeld daarvan is de Maestro Burger met 100% Angus Beef en de Maestro Premium Chicken. Intern spreken we dan over het democratiseren van trends. Als je naar de markt kijkt, dan is de markt voor burgers namelijk hotter dan ooit. De burgerbars schieten als paddestoelen uit grond. Ons antwoord is het toegankelijk maken van die trend. Op twee manieren. Door onze spreiding door heel Nederland kun je die Maestro Burger bijna overal krijgen. Daarnaast is de prijs toegankelijker.’

Maar is het denkbaar dat McDonald’s de bestelling aan tafel komt opnemen?
‘Dat sluit ik niet uit, maar veel meer dan dat kan ik daar niet over zeggen.’

In het persbericht dat jullie uitstuurden, wordt sterk de nadruk gelegd op ‘restaurantbeleving’, de bestelling aan tafel opnemen zou daar wel bij passen…
‘We sluiten onze ogen niet voor trends en het is niet ondenkbaar dat we – wel op de ‘McDonald’s-manier’ – daar ooit mee beginnen, maar een termijn kan ik daar niet aan hangen. Voorlopig richten we ons op de nieuwe services die we hebben aangekondigd. Van My Burger, wat ik eerder noemde, daar willen we echt nog meer leren wat gasten wenselijk vinden. Daarnaast zijn we begonnen met McCafé en dat slaat goed aan. We hebben nu drie vestigingen waar we dat aanbieden (Hoorn, Barendrecht, Amsterdam Muntbergweg, red.) en daar komt binnenkort Rosmalen bij. Het idee is dat iedere nieuw te openen vestiging ook wordt uitgerust met een McCafé omdat er een groeiende behoefte is. Verder kijken we per locatie waar het relevant is om het in te rijden.’

Het gaat om forse investeringen?
‘Ik weet niet wat de investering is, maar we zien aan de locaties met McCafé dat het leidt tot een duidelijke omzetverhoging.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie