Heb je een goed boek gelezen of ben je razend enthousiast over de nieuwste iPad? Plaats het product in je eigen Social Shop en beveel het aan bij je vrienden. Koopt iemand een product dat je hebt aanbevolen, dan ontvang je beiden een percentage van het aankoopbedrag als beloning.
De Social Shop is een social shoppingplatform dat in oktober 2011 is opgericht door Sander Dullaart. Brecht Swanenberg, productmanager bij Social Shop, verklaart de kracht van het concept: “In de Social Shop is de consument de verkoper van het product, en niet de winkelier, die misschien helemaal geen ervaring heeft met het product. De consument heeft het product daadwerkelijk gebruikt. Dat maakt de aanbeveling geloofwaardiger. Zo zetten wij consumenten in als verkoopkanaal en creëren we zowel on- als offline mond-tot-mondreclame.”
Serieuze marketingpower
Social Shop maakt dankbaar gebruik van social media. “Die geven mensen een veel groter bereik dan vroeger”, zegt Brecht. Klanten worden een serieuze marketingpower. Met Social Shop zorgen we ervoor dat het enthousiasme van klanten omgezet wordt in promotie, sales en exposure voor je bedrijf. Een win-winsituatie voor degene die een product aanbeveelt, voor zijn koper en voor de verkopende partij.” Zijn bedrijf krijgt immers meer klanten en positieve exposure op Facebook, Twitter en via andere social media.
Vertrouwen en de wet van social
‘Je kunt een product pas echt verkopen als je er zelf enthousiast over bent.’ Het is het basisprincipe van Social Shop. Da’s mooi, maar hoe weet je of iemand daadwerkelijk het product heeft gebruikt? Misschien prijst hij het wel aan puur voor de beloning. Brecht: “We laten de Social Shoppers zelf verklaren of ze een product echt hebben. Veel komt dus aan op vertrouwen. En vlak de regels van social niet uit: je vrienden komen er snel achter als je een product promoot dat je zelf niet hebt.”
Geen agressieve verkopers
Social Shop roept de vraag op of een aanbeveling voor een beloning waardevoller is dan een aanbeveling waar niets tegenover staat. Brecht vindt van wel. “Onze ervaring is dat een beloning het laatste zetje in de rug kan zijn om actie te ondernemen en een positief oordeel achter te laten over een product. Onze ervaring tot nu toe is dat niemand agressief is gaan verkopen, puur voor de euro’s. Uiteindelijk gaat het om de boodschap die je aan vrienden geeft.”
Wat doet de concurrentie?
Brecht ziet tot nu toe weinig concurrentie, wat hem verbaast. Brecht: “Toen we het concept net bedacht hadden, vonden we het gek dat het nog niet bestond. Maar nu Social Shop een tijd online is, zien we de concurrentie nog niet heel hard opkomen in Nederland.
De toekomst: identificatie met merken
Momenteel heeft Social Shop ruim vijftienduizend gebruikers met een eigen winkeltje. Eind dit jaar verwacht Brecht honderdduizend Social Shops live te hebben. Momenteel is de Social Shop actief in Nederland en België. De ambitie voor wereldwijde expansie is zeker aanwezig, evenals de potentie. Brecht: “Afgelopen jaar hebben we gemerkt dat ontzettend veel mensen elkaar een bepaalde zorgverzekering aanbevolen en klant werden via Social Shop. Mensen praatten over zichzelf als ‘wij van die en die zorgverzekeraar’ en gingen zich identificeren met het merk. Dat is geweldig. Dat is precies wat we willen bereiken.”
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!