Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Zapaday: het nieuws van morgen

In de toekomst kijken: de droom is zo oud als de mensheid. Wie weet wat komen gaat, heeft een voorsprong op anderen. Dat geldt zeker voor bedrijven want met de juiste timing is veel te winnen. Bij AIA-finalist Zapaday is het altijd later. Hoe werkt deze ‘meest complete bron van informatie over de toekomst’, die organiseren en plannen makkelijker maakt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is een nieuwsdienst van de toekomst en een planningtool”, vertelt oprichter Stefan Hoevenaar. Op zapaday.com bieden we iedereen gratis het nieuws van morgen. Voor bedrijven hebben we een planningplatform met toekomstige gebeurtenissen en business intelligence.

Scherp beeld van wat komen gaat
Stefan: “We richten ons op nieuwsjunkies die niet kunnen wachten en op organisaties die toekomstgericht willen werken. Bijvoorbeeld corporate communicatieafdelingen, public affair-afdelingen en pr-bureaus. Die willen een zo scherp mogelijk beeld hebben van wat wanneer gaat komen. Zapaday geeft een overzicht, van productlanceringen tot politieke bijeenkomsten – allemaal zaken waarop organisaties in kunnen haken vanuit hun communicatie- of marketingstrategie.”

FutureScan: het brein achter Zapaday
Maar hoe werkt het? Hoe werpt Zapaday een blik vooruit? Stefan: “Achter Zapaday zit FutureScan’, een tool die duizenden bronnen doorzoekt naar berichten over de toekomst. Van nieuwssites en persberichten van bedrijven tot tweets en persoonlijke blogs. Het vernieuwende is vooral dat die met behulp van taaltechnologie om kan gaan met ongelijksoortige bronnen. Een tweet is immers iets anders dan een artikel in de New York Times.” Alle informatie wordt geanalyseerd en gekwalificeerd en vervolgens ordent Zapaday het in lijsten die overzichtelijk weergeven wat er wanneer gaat gebeuren.

Aanleiding voor Zapaday
Stefan: “Een paar jaar geleden was ik een feestje aan het plannen. Ik wilde een datum prikken en ik ging op Google zoeken wat ik kon vinden over die datum. Na een paar dagen had ik zo’n vijf A4’tjes vol over die ene dag. Zo ben ik eigenlijk op het idee van Zapaday gekomen.”

Future dashboard
Het ‘future dashboard’ is een kant-en-klaar product van Zapaday. Bedrijven kunnen een abonnement nemen op een of meer deskboards. Een dashboard heeft diverse kalenders met gebeurtenissen in de toekomst die relevant zijn voor de gebruiker. Stefan: “Over concurrentie, congressen, politieke gebeurtenissen en recruiting-events bijvoorbeeld. We stellen altijd samen met de klant een relevant future dashboard samen, en hij kan eigen kalenders of actielijstjes toevoegen. We zijn dus én contentleverancier én platform voor organisaties om de planning goed op orde te hebben. Het future dashboard is eenvoudig te koppelen aan Outlook, je mobiele telefoon en intranet.” Inmiddels werkt Zapaday voor een milieuorganisatie, een groot energiebedrijf, de advocatuur en voor een bank.

Het future dashboard wordt als abonnement aangeboden in een aantal varianten. Stefan: “Het reseller-model bieden we aan aan pr-bureaus die daarmee een nieuwe dienst kunnen bieden aan hun klanten.” Daarnaast levert Zapaday content aan nieuwsorganisaties, zoals het ANP en een internationaal persagentschap met vijfhonderd correspondenten over de hele wereld.

Concurrent: Recorded Future
De grootste concurrent van Zapaday is Recorded Future: de samenwerking tussen Google en de investeringstak van de Amerikaanse geheime dienst CIA. “Stefan: “Zij hebben iets wat lijkt op onze future scan. Wat ons uniek maakt, is dat wij de scan gebruiken en de informatie vervolgens ordenen en omzetten in praktische kalenders. Bij Recorded Future moet je zelf de resultaten ordenen.”

Toekomst
In januari dit jaar ging Zapaday live. Halverwege het jaar heeft Zapaday de focus verlegd naar de zakelijke kant. De publieke kant groeit nog steeds, elke twee maanden verdubbelt het aantal gebruikers. Stefan: “Het echte succes meten we af aan het aantal nieuwe klanten. We willen meer klanten voor het future dashboard. En ons doel is een flink aantal persbureaus te laten aanhaken als klant. Over vijf jaar willen we dat het vanzelfsprekend is om het nieuws van morgen en over morgen te lezen in plaats van het nieuws van gisteren.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op .
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.

Wil je op stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie