Accenture Innovation Awards Concept van de Week–Social Dining:online-platform voor offline-dinners

Met deze kerstspecial ontmoet je onder het genot van een hapje en een drankje nieuwe mensen, met wie je netwerkt en praat over je interesses. Samenzijn in optima forma – het kan het hele jaar met AIA-deelnemer Social Dining. Het platform is het startpunt voor de organisatie van etentjes met onbekenden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het concept past helemaal in deze tijd. Aan de kersttafels die Stadsdeel Zuid met Social Dining in de dekt en in restaurants dekt, schuiven mensen aan die niet alleen of juist met andere mensen dan gewoonlijk van een lekker diner willen genieten. Jesse van der Meulen, mede-oprichter van Social Dining: “Wij zijn de samenwerking aangegaan met het stadsdeel, Zij organiseren, wij faciliteren. Op de website kun je een tafel reserveren.”

Aan tafel!
Uit eten: grote kans dat je dat met vrienden of familie doet. Maar tafelen met onbekenden, met wie je interesses deelt – dat is nieuw. Het kan van alles zijn bij , van hobby tot expertise. Jesse: “Je wordt lid van de community en je krijgt een profiel waarmee je bijvoorbeeld interessegroepen kunt volgen. Per thema word je op de hoogte gehouden van etentjes in de buurt. Komt het ervan, dan kun je je via de site inschrijven en zie je gelijk met wie je aan tafel zit.”

Social Dining Week
In februari ging de site live maar de echte groei kwam na de Social Dining Week in september, wat samen met werd georganiseerd. Jesse: “In deze week werd ons concept in twintig steden gelanceerd, er zat een landelijke reclame campagne op RTL aan vast. Het was een enorm succes, vooral in de grote steden zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag sloeg het concept erg aan. Nu hebben zestienhonderd communityleden al tientallen etentjes georganiseerd.”

Kleine hapjes, veel tijd om te praten
Jesse: “We maken zelf de selectie van restaurants, de criteria zijn kwalitatief, betaalbaar en voor iedereen toegankelijk. Een ‘sociaal menu’ is een pre, bijvoorbeeld tapas of sushi. Kleine hapjes, genoeg tijd voor conversatie en toch is het een maaltijd. We hebben restaurants waarmee we geregeld samenwerken zoals in Amsterdam en in Den Haag.

Gratis voor gebruikers
Jesse: “We vragen niets voor deze dienst. Ons verdienmodel is enerzijds gebaseerd op de restaurants die betalen om mee te mogen doen – wij zorgen immers voor de nodige loop in de zaak. Anderzijds zoeken we sponsors voor de tafels. Voor februari bereiden we een themaweek voor expats voor. We willen bereiken dat partijen hun naam koppelen aan deze week. Zo willen we in verschillende niches etentjes organiseren, bijvoorbeeld over ‘housing’. Woningzoekenden kunnen dan aanschuiven en wij zorgen ervoor dat een specialist aan tafel adviseert over kopen of huren. Een interessante manier om in contact te komen met potentiële klanten.”

Aanleiding en vervolg
Jesses compagnon is Simon Hochstenbach. Als startende ondernemers vinden ze het leuk om met andere starters het gesprek aan te gaan. Vanuit die gedachte is Social Dining ontstaan – met gelijkgestemden aan tafel. Simon: “Het oorspronkelijke idee was om bij mensen thuis etentjes te organiseren. Dus gewoon met groepen onbekenden. Daar zitten best wat haken en ogen aan, je zit met betalen en vreemden over de vloer. Toen hebben we het idee neergezet in restaurantkader.” Shareabite.com is een voorbeeld van concurrentie. Jesse: “Zij richten zich vooral op zakelijke lunches en etentjes. Wij richten ons op een veel bredere doelgroep. Kleinere vergelijkbare initiatieven zien we niet als concurrentie.”

Tafelen in de toekomst
Jesse: “Tijdens de Social Dining Week hadden we geen thema’s. We kregen terug dat het te breed was: Met themaweken zoals de Expat Week hebben we een focus. Voor later in het jaar denken we aan een Singles Week. Vier keer per jaar een themaweek is een van de doelen. Net als ‘de grens over’. Maar op dit moment bekijken we het vooral per dag. De interesse is groot, van allerlei kanten. Waar we echt naartoe gaan is nu nog moeilijk te zeggen, wel dat we veel serieuzer bezig zijn dan in het begin. Ons ultieme doel is dat iemand zelf een etentje kan organiseren rondom een thema via onze website en vervolgens alles via onze community en website kan regelen. Een soort marktplaats dus.”

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie