Het duurde een jaar of vijfduizend, maar in plaats van kleitabletten zijn iPads en iPhones gemeengoed. Apps bevolken het nieuwe papier. En als het aan AIA-deelnemer LayerGloss ligt, blijft dat zo. Nieuwsbrieven, catalogi, brochures – alles wat je normaal liet drukken maakt LayerGloss in een oogwenk tot een app. WIRED magazine noemt ze de hottest startup van Nederland. Read all about it.
Als een van de twintig tech-start-ups presenteerde LayerGloss hun businessidee aan vele mentorduo’s van Startupbootcamp, het acceleratorprogramma van Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw. Ik had het genoegen om ze daar ook aan de tand te mogen voelen en was direct verkocht door de eenvoud en kwaliteit van de oplossing. Startup Bootcamp selecteerde LayerGloss en negen andere winnaars uit meer dan vierhonderd internationale inzendingen. De prijs: kapitaal en intensieve begeleiding om de LayerGloss-technologie wereldwijd op de markt te brengen.
Gat in de markt
Het begon zo’n tweeënhalf jaar terug, Martin van Spanje en Phuong Do ontmoetten elkaar in het gebouw waar Phuong een designbureau had en Martin als iOS-ontwikkelaar werkte. Phuong ontwierp voor Martin, Martin bouwde apps voor Phuong. Toen bleek dat bedrijven in toenemende mate vroegen om iets waarmee ze snel en eenvoudig apps konden maken, was LayerGloss geboren.
‘Binnen een half uur klaar’
Phuong: “LayerGloss is een online-platform waar je apps kunt maken voor iPhone en iPads. Wat je krijgt is een framework – je kunt ’t vergelijken met Wordpress, maar dan voor apps. Met de online app creator kun je zelf via templates makkelijk en snel je eigen app maken, simpelweg via drag, drop en publish. LayerGloss kan omgaan met allerlei contenttypes: video, tekst, RSS, Twitterfeeds, foto’s et cetera.
Elk bedrijf is een potentiële klant
Hans en Grietje van Epic Tales heeft LayerGloss onlangs in een app gegoten, en catalogi van meubelmerken en juweliers. Phuong: “Elk bedrijf is uitgever van informatie: via websites, nieuwsbrieven, tijdschriften, tweets en ga zo maar door. We zouden iedere ondernemer van dienst kunnen zijn.”
Try-before-you-buy
Iedereen kan experimenteren met LayerGloss. De online app creator is gratis te gebruiken met alle functionaliteiten. Op het moment dat je tevreden bent met je app en deze wilt publiceren naar de AppStore dan pas hoef een van de 3 diensten af te nemen. LayerGloss verzorgt het gehele traject van het indienen naar de AppStore. Phuong: “In de eerste periode van LayerGloss hebben we veel gehad aan feedback van onze klanten. In april begon de ondersteuning door Startupbootcamp. Door StartupBootcamp is LayerGloss geaccelereerd op alle fronten van het bedrijf. We hadden in het begin een ander product/dienst en businessmodel dan aan het eind. Met een Canadese klant, Wondereur, is het product van LayerGloss getest en verbeterd.”
Realistische plannen en prognoses
Phuong: “Startupbootcamp bleek ons naast de techniek enorm goed te kunnen helpen met de product-market fit. Je kunt wel een goed product bouwen – uiteindelijk moet er wél markt voor zijn. Voor ons was dat een belangrijk leermoment.” Zij vervolgt: “Het klinkt cliché, maar Startupbootcamp heeft onze ondernemersdroom werkelijkheid gemaakt. Stiekem is wereldwijd gaan het mooiste wat er is. Maar daar realistisch in zijn, een plan te maken en prognoses op te stellen – dat is wel een andere stap. Hier heeft Startupbootcamp ons enorm mee geholpen.”
Accelerators zijn goud waard
Op klantniveau heeft LayerGloss via Startupbootcamp waardevolle contacten opgedaan, zoals met Springer en Tripolis. Phuong: “De mentoren zijn toegewijd, hun adviezen welgemeend en zonder schroom geven ze hun netwerk vrij. En ik heb tijdens het programma vrienden voor het leven ontmoet.”
Toekomst
Demo Day op 6 juli gaf LayerGloss een extra injectie. Phuong: “Negentien geïnteresseerde partijen hebben zich gemeld bij LayerGloss. We zijn nu anderhalve maand verder, en na de onderhandeling met de geïnteresseerden heb ik veel vertrouwen in een gunstig vervolg.”
>
Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Wil je op LayerGloss stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. Bij de Accenture Innovation Awards 2012 is de stembus voor de Publieksprijs nu al geopend. Elke tweet, share en like vanaf de pagina’s met deelnemers op de Innovation Awards-website, telt als één stem. Wordt jouw favoriet genomineerd door de jury, dan wegen alle publieksstemmen mee. Lees meer
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!