Accenture Innovation Awards Concept van de Week – iLost: de gevonden voorwerpen centrale

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie zoekt, die vindt – en metwordt die kans alleen maar groter. Iedereen raakt wel eens iets kwijt. Camera’s en sleutels staan wat dat betreft met stip bovenaan. Het kan een hele toer zijn om wat je verloor terug te vinden. iLost kort het moeizame proces drastisch in.

In oktober ging iLost live, in februari was het al dubbel prijs op de . Hanneke Stegweg sleepte met haar iPhone-app annex website zowel de jury- als publieksaward in de wacht. “Zelf ben ik ooit mijn camera in de trein kwijtgeraakt. Zo kwam ik op het idee voor een online-gevondenvoorwerpencentrale.” Nu, nog geen half jaar later, werken drie mensen met haar aan iLost. Onder de vele ambities: meedoen aan de Accenture Innovation Awards 2013.

Een gemis
werd node gemist, zo bleek uit de enthousiaste reacties op social media, direct toen het platform live ging. Vooral de snelheid en het gemak worden geprezen. Hanneke: “Normaliter ga je met een gevonden voorwerp naar de gemeente of politie om aangifte te doen, maar de kans dat het bij de eigenaar terug komt is klein als hij hij al komt opdagen. Wij maken online meteen de match, en we hebben een bezorgservice.”

Het werkt snel, en van twee kanten
Met je telefoon neem je à la minute een foto van je vondst en iLost voorziet die automatisch van datum en locatie. Google Maps toont in een oogopslag alle gevonden voorwerpen. Momenteel staan zo’n duizend voorwerpen online, de verhouding gezocht-gevonden is nagenoeg gelijk. Een zoeker die zijn eigendom aantreft op iLost, betaalt drie euro om in contact te komen met de vinder. Daar zit de potentiële winst.

Controlevraag stellen
Om fraude te voorkomen, heeft iLost een controlesysteem ingebouwd. De zoeker moet een specifiek detail van het gevonden voorwerp benoemen, om aan te tonen dat hij de rechtmatige eigenaar is. Bij een iPad kan dat bijvoorbeeld een beschrijving van de screensaver zijn. iLost helpt de vinder bij de formulering van een goede controlevraag.

Berg verloren spullen
Een rondje googelen levert talloze verloren en gevonden voorwerpen-sites op, maar iLost is voornamelijk gespecialiseerd in het matchen en terugbrengen. Ze zijn de enige aanbieder van een mobiele applicatie op het gebied van gevonden voorwerpen. Net als deze sites is iLost particulieren van dienst, maar tegelijkertijd wordt hoog ingezet op organisaties zoals pretparken, bioscopen, taxi's en evenementen. Hanneke: “Tachtig procent van alle gevonden voorwerpen ligt bij organisaties waar veel bezoekers op één plek samenkomen'. Na afloop van een event zitten zij dikwijls met een berg verloren spullen. Dat biedt voordelen, voor alle betrokkenen. De organisatie kan alles eenvoudig op iLost zetten, waardoor telefonische inlichtingen overbodig worden. Dat scheelt veel beltijd, en het is een visitekaartje naar klanten. Zij kunnen zelf zoeken, zonder rekening te hoeven houden met openingstijden.”

Outsourcecontract en verzekeringen
iLost kan eventueel alles uit handen van de organisatie nemen. “Bij wie een outsourcecontract met ons afsluit, halen we alles op, zetten het online en we bezorgen het terug”, licht Hanneke toe. Een andere interessante samenwerking is die met verzekeraars. “Zij kunnen claims voorkomen door klanten te verwijzen naar iLost. Blijft het gezochte voorwerp weg, dan kan de claim in een keer worden doorgezet – een koppeling die veel papierwerk voorkomt. Wordt het voorwerp gevonden, dan bespaart de verzekeraar de uitkeer van de claim. We zijn in onderhandeling met verzekeraars in ruil voor de kostenbesparing die ze maken.”

Doelstellingen
Hanneke: “We willen het punt bereiken dat wanneer iemand iets op iLost zet, de kansen op terugvinden vijf keer zo groot worden. De kans dat een voorwerp bij de eigenaar terug komt neemt 48 uur na verlies drastisch af. Doordat wij het voor de vinder heel makkelijk maken om mobiel direct melding te doen, wordt de kans op een match aanzienlijk vergroot. Momenteel zijn we in onderhandeling met een aantal grote partijen om dit doel te realiseren en te groeien als bedrijf. Bij een groter bereik helpt de ontwikkeling van een Android-versie waarmee we nu bezig zijn. Daarnaast kijken we al verder dan Nederland. Iedereen verliest wel eens iets, en dat heeft onze plannen om op internationaal niveau te opereren sterk aangewakkerd. Over drie maanden willen we een site voor het buitenland online hebben.'

Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie