Accenture Innovation Awards Concept van de Week – 22tracks: top 5 concept

Nieuwe muziek, artiesten en genres ontdekken was nog nooit zo makkelijk als via 22tracks.com. In deze online jukebox plaatsen Amsterdamse en Brusselse top-dj’s binnen 22 uiteenlopende genres wekelijks splinternieuwe nummers. De fanatieke muziekliefhebber die op de hoogte wil blijven van nieuwe muziek en artiesten kan niet meer zonder 22tracks.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Go live
Radio-dj Vincent Reinders merkte dat zijn playlist vaak uit 22 platen bestond, wat anderhalf uur muziek opleverde. Daarin lag de kiem voor het idee voor 22tracks. Net als andere radio-dj’s merkte Vincent ook dat de aandachtspanne van luisteraars steeds korter werd. Al snel werd een streaming playlist ontwikkeld die via smartphone of website te beluisteren was. Een lijst met 22 genres, en met van elk genre de 22 beste en nieuwste nummers.

Bereik van 22tracks
Na de livegang op 22 oktober 2009 groeide de site in anderhalf jaar uit tot één van de best bezochte Nederlandse muzieksites. De 22tracks-app voor iPhone is inmiddels meer dan 120.000 keer gedownload. Ook voor Android is de app beschikbaar, en daar al meer dan 20.000 keer gedownload. De naamsbekendheid is hoog, ook in België en Luxemburg heeft de 22tracks-app vaste voet aan de grond gekregen. In februari 2012 waagt 22tracks de oversteek naar Londen om ook daar live te gaan.

Concurrentie
Van concurrentie heeft 22tracks nauwelijks last. Er zijn weinig partijen die hetzelfde doen. Spotify zou je misschien zeggen, maar daar is de nieuwste muziek vaak nog niet beschikbaar terwijl dat op 22tracks het wel direct aanbiedt. Zo onderscheidt 22tracks zich van andere spelers op de markt. Daarnaast werkt 22tracks op basis van steden, elk met een eigen playlist en lokale dj’s. Door de expertgebieden van deze dj’s wordt een divers scala aan nieuwe muziek onder de aandacht gebracht. En dat maakt 22tracks zo uniek.

Doelgroep
22tracks is voor de echte muziekliefhebber die snel op de hoogte wil zijn van nieuwe hippe muziek in het favoriete genre. Daarom werkt 22tracks behalve met commerciële partners ook samen met culturele instellingen, exposities en evenementen, zoals Museumnacht en Muziekgebouw aan het IJ. Het doel van 22tracks is mensen wijzen op nieuwe muziek en genres én ze motiveren om een museum te bezoeken of op een andere manier kennis te laten maken met cultuur.

;" title="&;">

Bijzondere samenwerking
Een bijzonder voorbeeld van de wens van 22tracks om luisteraars ook een liefde voor cultuur te laten ontwikkelen, is de samenwerking met de Still/Life-tentoonstelling in Foam. Bij elk tentoongestelde kunstwerk heeft de redactie van 22tracks een plaat uitgekozen. Aan de hand van muziek konden bezoekers de gehele tentoonstelling bekijken en beluisteren. Een unieke culturele ervaring.

Gebruikstrend
Uit de statistieken van 22tracks blijkt dat de mobiele app voornamelijk in de ochtend en vanaf 16.00 uur ’s middags veelvuldig wordt gebruikt. In de tussentijd is het juist een piekmoment voor de website. Gilles de Smit, initiatiefnemer van 22tracks: “Deze herkenbare trend is logisch als je bedenkt dat mensen onderweg naar hun werk in de trein of op de fiets graag de nieuwste muziek uit hun favoriete genre luisteren. Vervolgens komen ze op het werk en vertellen ze aan een collega over dat coole nieuwe nummer en die beluistert het vervolgens via de site. Fantastisch natuurlijk dat de app zo beleefd wordt door luisteraars.”

Toekomstplannen
22tracks is ambitieus. In de komende vijf jaar willen ze uitbreiden naar 22 wereldsteden. Elke stad krijgt een playlist, 22 eigen genres en 22 dj’s uit de buurt. De uitbreiding naar andere grote steden zorgt ervoor dat de plaatselijke muziekscene in kaart wordt gebracht. Gilles: “Je krijgt zo de mogelijkheid om, voordat je bijvoorbeeld op vakantie gaat naar Rio de Janeiro, te kijken naar de lokale muzieklijst en de nieuwste nummers te beluisteren. Zo weet je bij aankomst precies wat er speelt en ben je op de hoogte van de hipste muziek.”

Daarnaast wil 22tracks het in store-gebruik vergroten door samenwerking aan te gaan met andere grote partijen. Muziek blijft het doelwit van 22tracks, maar de ambitie om hetzelfde concept voor video’s te lanceren is aanwezig. Een ambitieuze club, waarvan we nog veel gaan horen en zien.

Accenture organiseerde dit jaar op 10 november de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 589 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. 22tracks werd tweede in de categorie Best Entertainment en bereikte overall de vijfde plaats. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking die vorige week donderdag plaatsvond. In 2012 gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie