Soms heeft de transitie tussen twee scenes meer impact dan de inhoud zelf. Het geeft extra lading aan de kern van het concept en versterkt zo de boodschap.
Vijf transities die je concept versterken.
1. Transform follows function
Door het winnen van de jackpot staat je wereld op zijn kop. Met dit gegeven verleidt de Amerikaanse loterij Mega Millions haar klanten. De cameratransitie is letterlijk de kern van het concept. Een verhaal vertellen in 30 seconden is al een hels karwei, laat staan de 15 seconden versie. Door te focussen op de kern (het verschil van vóór en ná situatie) zijn er slechts twee scenes nodig. Hierdoor creëer je rust in je boodschap. Een kortere weg naar het miljonairsschap is er simpelweg niet.
2. Smoother than Smooth
Met sneller-dan-het-oog transities bewijst Mercedes dat zij iedere situatie volledig onder controle heeft. Ieder woord wordt vertaald in een korte, uiterst gedetailleerde scene die weer vloeiend overloopt in de volgende. Deze klassieke vorm van animatie (waar letterlijk ieder beeldje handgetekend is) heet cel animation. Technisch gezien zijn er geen belemmeringen in verhaallijn en transities. Verder maakt de cartoon-achtige uitstraling alles geloofwaardig wat zich vertaalt in extreme vrijheid in executie.
Wat wellicht niet eens opvalt is dat de commercial geen enkel product shot bevat. Hiermee toont Mercedes aan dat ze beschikken over lef, creativiteit en diversiteit. Een welkome aanvulling op de mainstream model commercials. Meer voorbeelden van cel animation kun je onder andere hier bekijken.
3. The Hyper Lapse
Het jongere en flitsende broertje van de timelapse voegt (grote) camera transities toe aan de al visueel krachtige techniek. Regisseur Leonardo Dalessandri maakt veelvuldig gebruik van deze techniek als synoniem voor de herkenbare ‘gestures’ van de iPad. Al swipend vlieg je door het verhaal heen. Hiermee toont Apple aan dat het product overal en door iedereen eenvoudig bruikbaar is.
Het moge duidelijk zijn dat Dalessandri vaker met dit bijltje gehakt heeft. Zijn film ‘The Watchtower of Turkey’ en andere voorbeelden van deze techniek kun je hier bekijken.
4. Jump cuts
In een commercial is er amper tijd voor een verhaal, laat staan de backstory. Door gebruik te maken van jump cuts kun je eenvoudig een sprong in de tijd maken. Guy Ritchie heeft dit tot kunst verheven in o.a. Snatch. Gek genoeg wordt er vaak maar één richting van tijdssprongen gemaakt. Regisseur Senol Korkmaz gebruikt de techniek om in het verleden te kijken van de Turkish Airlines reiziger.
Een jump cut geeft je dus een vrijbrief om grover te snijden in je verhaal. Dit betekent niet dat je overal mee weg komt. De flitsende edit vraagt wel wat van de kijker. Door telkens gebruik te maken van een constante zoals kleur, camerabeweging of compositie blijft het verhaal leesbaar. Sterker nog: mits juist uitgevoerd wordt de herinnering er alleen maar levendiger van.
5. The One taker
Een transitie van scenes hoeft niet direct een ‘las’ tussen twee verschillende shots te betekenen. Om het real time gevoel te benadrukken wordt er ook wel eens gekozen voor de ‘one taker’: het hele verhaal in één doorlopend shot opnemen. Hierdoor laat het verhaal je letterlijk niet los en krijg je het gevoel alsof je er zelf bij bent.
Regisseur Martin Krejci neemt bij de Nike spot enige creatieve vrijheid bij het begrip van de onetaker, door slimme transities toe te passen. Met zijn edit creëert hij het gevoel van een 360 video waarin menig toevallige passant de volgende hoofdpersoon van het verhaal wordt. Hiermee bewijst Nike dat in iedereen een ster schuilt. As long as you just do it. Hiermee verkoopt Nike geen schoenen maar een filosofie (die zich natuurlijk vertaalt in een aankoop ;) Meer ‘one-takers’ kun je bekijken in de speciale editie die ik eerder heb gemaakt.
Read between the lines
Een verhaal vertelt zich niet alleen door het aaneen rijgen van scenes. Om maar een cliché te gebruiken: de weg er naar toe is net zo belangrijk. Als je dieper in transities wilt duiken, kun je terecht bij een sterke YouTube tutorial van RocketJump Film School.
De toegevoegde waarde van Interactive Storytelling
Communiceren is meer dan alleen zenden. Interactiviteit kan erg veel bijdragen aan je merkbeleving. Aan de hand van zes campagnes vertel ik meer over de kracht van interactiviteit.
Volgende maand volgt er een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. Al eerder toe aan Motion nieuws? Iederen maandag verschijnt er een verse Monday Motion op Born05.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!