Gisteravond in de NRC: Marie-José Klaver constateert dat zoekmachines een grote rol spelen bij het trekken van bezoekers naar sites of weblogs.
Journalisten spelen daar nu op in. Met simpele trucs als effectieve koppen neemt de populariteit van sites toe. En dat juichen adverteerders ook weer toe.
Zoekmachines zijn belangrijk voor krantensites en weblogs, schrijft Klaver. Redacteuren en webloggers spelen daar op in door koppen en intro's zodanig aan te passen dat zoekmachines artikelen makkelijker kunnen vinden.
In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is het al praktijk dat journalisten een cursus zoekmachine-optimalisatie volgen om te leren hoe ze hun artikelen zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor zoekmachines.
Ook koppen van artikelen van de Britse kranten The Times en The Sunday Times worden volgens Klaver aangepast voordat ze op de webeditie Times Online verschijnen.
Tussen de 30 en 60 procent van de lezers van Times Online komt tegenwoordig via zoekmachines op de site. Vorig jaar heeft de internetredactie een cursus zoekmachinemarketing gevolgd en onlangs is de website en het publiceersysteem van de Times Online vernieuwd om beter aan de wensen van zoekmachines tegemoet te komen.
Maar ook in Nederland is schrijven-zodat-je-gevonden-wordt in opmars. Onlangs volgden journalisten van De Telegraaf en VNU een cursus 'Schrijven voor Google' bij Hans Postma van internetbureau Entopic.
'Journalisten moeten anders leren denken', zegt Postma. 'Het is belangrijk dat het onderwerp van het artikel in de kop en in de titel van de webpagina terugkomt', legt Postma uit.
Culinair journaliste Karin Luiten is een paar maanden geleden begonnen met het aanpassen van koppen op haar weblog Koken met Karin om zo haar artikelen 'Google-vriendelijker' te maken. Als test gaf ze haar recepten andere namen: niet meer 'Spaghetti met gehaktballen in tomatensaus', maar 'Recept Italiaans' of 'Recept Spaghetti.'
Ze deed dit op advies van de ons welbekende Stephan Fellinger, directeur van webloguitgeverij Blogo. Het bezoek aan haar website is de afgelopen maanden verdubbeld. Uit statistieken blijkt dat 75 procent van de nieuwe bezoekers via Google komt.
Nadelen zijn er ook: de nieuwe koppenstrategie zorgt er wel voor dat haar weblog saaier oogt. Het komt voor dat op één pagina vier keer de kop 'Recept soep' voorkomt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!