Dit bevestigt Erwin Jansen, ceo Y&R/These Days Benelux aan Adformatie. Van Loon vertrekt begin 2015. De Benelux-propositie zal geleid worden door Jansen en Gio Canini van Y&R/These Days Antwerpen.
‘Zowel global ceo David Sable als global chief creative officer Tony Granger willen een volwaardig en gerespecteerd kantoor in Amsterdam hebben; niet alleen is er de lange, succesvolle historie van Y&R in Amsterdam, ook wordt Amsterdam beschouwd als een van de creatieve mekka’s in de wereld’, zegt Jansen: 'Daarom ook werden er in het najaar van 2013 significante middelen vrijgemaakt om het bureau te kunnen heropbouwen.'
Sjoerd van Loon begon op 1 september 2013 als de nieuwe ceo van Y&R Amsterdam, een jaar nadat de vorige, Alwine de Jong, was vertrokken. De mede-oprichter en voormalig managing partner van Red Urban trok in januari van dit jaar Peter Hamelinck en Thijs de Boer aan als executive creative directors, en er kwam een nieuwe strategische directie.
Jansen: ‘Dit nieuwe management koos ervoor om Y&R Amsterdam te reorganiseren als een creatieve hotshop, met focus op internationale klanten. Goed een jaar later blijkt dit onvoldoende snel de gewenste resultaten met zich mee te brengen, en daarom wordt ervoor geopteerd om nu even twee stappen terug te zetten om er straks drie vooruit te kunnen zetten.’
In concreto wordt Y&R Amsterdam per januari dus geïntegreerd in Y&R België en de komende dagen wordt duidelijk wat dit precies wil zeggen, los van de zekerheid dat Y&R ook in de Karperstraat in Amsterdam actief blijft, zegt Jansen: ‘Van daaruit gaan we ook de Brand Asset Valuator en de daarmee gepaard gaande diensten verder uitrollen in de Benelux.’
In de Karperstraat werken nu nog tussen de 10 en 15 mensen, ongeveer de helft van het aantal dat er begin dit jaar werkte. Het afgelopen jaar verloor Y&R Amsterdam de weinige Nederlandse klanten waarmee het bureau het eigen creatieve profiel had kunnen versterken: VGZ, Klene en Chio, en er kwam nauwelijks business bij. Op de website prijken deze zes namen: PostNL, Danone, Douwe Egberts Professional, Metropole Orkest (waarvoor Y&R in oktober de Piet Hein Eek ‘Klankbankjes’ produceerde), Boursin en La Vache Qui Rit.
Het Beneluxportfolio van Y&R heeft klanten als Bel, Jaguar, Land Rover en Johnson & Johnson.
Overigens heeft WPP ervaring met de integratie in een Benelux-model: in april vorig jaar werden de Grey bureaus in Amsterdam en Brussel samengevoegd tot GreyPossibleBenelux.
De opdracht die Erwin Jansen heeft meegekregen, formuleert hij als tweeledig.
Ten eerste: ‘Alles in stelling brengen om de Y&R Amsterdam-klanten gerust te stellen; hen een optimale service te bieden en te zorgen dat we hen strategisch en creatief blijven verrassen.’
Ten tweede: ‘Een goed plan te formuleren om Y&R – dat international bekeken blijft groeien, creatief bloeit en zakelijk goed presteert – in Amsterdam weer op de kaart te zetten. Daar zijn verschillende scenario’s voor denkbaar - “dream big” volgens Sable, maar het is nog te vroeg om dat te onderschrijven. Belangrijkste voor mij is dat ik de middelen krijg, van tijd tot geld.’
Tot slot zegt Jansen nog dit over het bureau en de creatieve directie in de Karperstraat: 'Ondanks de vele veranderingen, de vele uitdagingen en de vele nieuwe gezichten, zit er veel energie in het bureau, waarbij Peter en Thijs als creatieve managers on steroids, vele bordjes in de lucht houden en tussendoor nog voor wat extra magie zorgen. Chapeau.'