‘Creatieven zijn in staat om grote, ingewikkelde en enge wereldproblemen op te lossen.’ Dat is de overtuiging van Mark Woerde van Lemz en Letsheal.org, die alweer meerdere jaren een kruistocht voor prosocial marketing voert.
‘Prosocial campagnes zijn niet alleen goed voor de maatschappij maar ook voor je business. Je kunt er zelfs een Nobelprijs mee winnen’, houdt hij zijn gehoor voor tijdens een lezing die hij gaf op een congres van The Economist/Contagious in Kings Place, London.
Woerde legt nu de laatste hand aan zijn nieuwe boek, getiteld Creative Under Fire. De centrale boodschap: ‘Creatieven hebben de kracht om grote problemen op te lossen. Maar dat zorgt er ook voor dat zij heel erg kwetsbaar zijn en dat ze het gevoel hebben dat ze zich daarvoor moeten afsluiten.’
Schimmige wereld
Als voorbeeld noemt hij kinderporno. De wereld die hij kent van zijn roemruchte Sweetie-campagne uit 2013, waarmee Terre des Hommes in tien weken tijd ruim duizend plegers van webcamseks met kinderen ontmaskerde.
‘Dat is een heftige, schimmige en verschrikkelijke wereld. Ik bied de tools om overeind te blijven als jij radicale creativiteit inzet in een wereld die in de fik staat. Voor iedereen, alle creatieven, waar je ook werkt.’
In de lezing geeft hij concrete tips, zoals ‘begin klein’, ‘vertrouw op je eigen creativiteit’ en ‘laat slechtnieuwsverhalen tot je doordringen maar laat ze na tien minuten ook los’.
Voorbeeld voor het vak
Woerde, die met de Sweetie-campagne in Cannes 13 Gouden Leeuwen en de Grand Prix for Good en in Amsterdam drie Gouden Lampen en de Grand Prix van de ADCN won, eindigde in de 2015-editie van de Adformatie100 op de eerste plaats.
In de editie van 2016 die vandaag werd onthuld, zakt hij naar de 13e plaats. Hij wordt door vakgenoten een voorbeeld voor het vak genoemd. ‘Hij weet inhoud en commercie goed te combineren’ en wil met creativiteit de wereld beter maken.