De werkelijkheid is eigenlijk een stuk minder spannend. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het online landschap namelijk vrij stabiel. Op het saaie af. Natuurlijk is Hyves bijvoorbeeld rap naar beneden gegaan, en komen er dagelijks weer nieuwe startups bij. Maar in de basis maakt een handvol sociale netwerken de dienst uit binnen het spectrum waarop merken acteren.
In 2013 draait het namelijk nog gewoon om eyeballs. In de strijd om bereik proberen de meeste netwerken de gebruiker in te kapselen. Zo is het interessant om te zien hoe LinkedIn zich heeft ontwikkeld van een digitale kaartenbak tot een sociaal netwerk dat de gebruiker de hele dag door bindt met updates, advies en content. Op het niveau van functionaliteiten scoort Google hoog met een geweldig ontwikkeld platform vol met features en content integratie, voor zowel gebruikers als merken.
Facebook zelf zet vooral in op de ontwikkeling van mobiel. Logisch, het grootste deel van het gebruik vindt immers vanaf een mobiel device plaats, terwijl veel onderdelen nog niet goed genoeg werken op mobiel. Zuckerberg koopt daarbij soms liever een dienst dan deze zelf te ontwikkelen zoals met Instagram gebeurde.
Als we kijken naar de inzet van social media door merken, dan is er echter een netwerk in stilte bezig met een spectaculaire ontwikkeling. En dat is Twitter. Twitter is uniek. Het groeit nog steeds hard en telt inmiddels meer dan een 500 miljoen gebruikers. Het netwerk kenmerkt zich door de enorme snelheid van interactie en de conversaties zijn door het gebruik van hashtags en open accounts erg toegankelijk. Twitter is puur. Twitter is simpel. Het is een van de weinige netwerken dat nog ‘echt van de gebruiker’ is. En wij zijn er allemaal mee vertrouwd. We all love Twitter. Twitter was ook een van de eerste netwerken dat massaal geadopteerd werd door merken. Vanuit service welteverstaan, later door PR. De opkomst van het second screen – wellicht de belangrijkste en reddende innovatie voor een industrie in zwaar weer- kan voor een belangrijk deel worden verklaard door Twitter. Een ode aan Twitter dus.
Waar Twitter tot voor kort voornamelijk een tool was voor webcare en reputatiemanagement, voorzie ik nu een trend waarbij Marketing het netwerk inzet voor dialoog. Enerzijds omdat Marketing ‘eraantoe is’ om daadwerkelijk de dialoog aan te gaan met de community. En geen netwerk is zo open en direct als Twitter. Niets eerst een fanbase opbouwen via dure like-ads, of een afgeknepen bereik ontwikkelen via een onbekend algoritme. Gewoon direct deelnemen aan relevante conversaties. Hopla! Anderzijds omdat een aantal grote merken laat zien hoe het moet. Natuurlijk zijn er cases die laten zien hoe het niet moet, #mcstories bijvoorbeeld. Maar interessant genoeg onderstreept een dergelijke case juist de kracht van Twitter. Het recente initiatief van Dove waarbij via Twitter het debat werd gevoerd rondom ‘self esteem’ (#girlsunstoppable) onder jonge meisjes is ook een geweldig voorbeeld, van hoe de marketingafdeling Twitter kan inzetten.
Twitter lijkt dus niet nieuw, maar is stiekem the next big thing voor merken anno 2013. Saai maar waar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!