Wat marketeers kunnen leren van muzikaal fenomeen Jett Rebel

Jett Rebel is de Starbucks van de muziekbranche. Iedere liefhebber moet het een keer hebben geproefd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Sjanne de Haan

U kent hem vast wel, Jett Rebel. Een jonge opkomende artiest die vaak wordt vergeleken met Prince. Zoals hem zijn er velen. Jonge artiesten met dezelfde ambitie: doorbreken als muzikant. Wat maakte deze wat eigenaardige jongen tot het succes van 2014? En wat kunnen marketeers leren van dit fenomeen?

In het begin
Met zijn 23 jaar is Jelte Tuinstra, zo heet Jett Rebel eigenlijk, al een doorgewinterde muzikant. Op de basis- en middelbare school speelde hij in verschillende formaties en dit bleef hij doen op het conservatorium. Hij speelde bijvoorbeeld in The Souldiers en Valerius. Bekend in de muziekindustrie was hij dus al toen hij in 2012 besloot om als Jett Rebel muziek te maken.
Zijn muziek werd goed ontvangen. Jett Rebel verscheen bij Toppop3, DWDD en werd uitgeroepen tot Serious Talent op 3FM. In de loop van 2014 gaf hij optredens op zestig festivals en deed hij twee tours: ‘Venus & Mars Tour’  en ‘Tour d’Armour’. Eind vorig jaar verscheen een documentaire over Jett Rebel. Na het zien van deze docu dacht ik: &;Ja, ik begrijp waarom mensen fan zijn&;. En ja, ook ik ben voor hem gevallen.

Omarmen
Jett Rebel houdt van muziek. Het lijkt alsof muziek hem beter laat communiceren. Want communiceren is niet zijn favoriete bezigheid - denk even aan het nerveuze pianokrukdraaien bij DWDD. Jett Rebel is uniek en dat maakt het makkelijk van hem te houden. Zijn karakter is aandoenlijk. Zijn liefde voor muziek en zijn virtuositeit zorgen dat de muziekindustrie hem omarmden. Giel Beelen liet hem een week lang elke dag covers spelen tijdens de “Zeroes” week. Op Lowlands 2014 was de tent te klein voor de multi-instrumentalist.

Uitverkocht
Jett Rebel is de Starbucks koffie van de muziek. Ben je muziekliefhebber, dan moet je het een keer geproefd hebben. Net als bij Starbucks begon het met exclusiviteit. Er waren maar enkele locaties van Starbucks in Amsterdam (later volgden er meer). Toen het succes er was, waren Jett Rebel’s optredens vaak uitverkocht. Als je bij een van zijn optredens aanwezig was dan deelde de gelukkige dit zeker wel op zijn of haar sociale kanalen. Dit is ook het geval bij Starbucks. Heb je weer een beker bemachtigd met jouw eigen naam erop… meteen delen!

Het product Jett Rebel klopt en overal waar hij komt ontstaat er liefde voor hem. Ook hier ligt een belangrijke overeenkomst met de marketingdoelstellingen anno 2015. Marketeers proberen consumenten aan zich te binden. Sony is de platenmaatschappij van Jett Rebel. In de documentaire zie je een zeer gemotiveerd (en liefdevol) team dat voor zijn zaken zorgt. Iedereen staat achter het product Jett Rebel. De droom van iedere marketeer, iets verkopen waar iedereen achter staat.

Content 
Jett Rebel is overal. Hij is te zien in een ). Hij verschijnt in televisieprogramma’s. Hij is op de radio. Mensen schrijven over hem, online en offline. Jett Rebel is aanwezig op socialemediakanalen. Overal waar zijn doelgroep zit, maar ook daarbuiten. Bij zijn concerten komen veel verschillende mensen die niet in één doelgroep zijn te plaatsen. En vaak keren zij terug omdat Jett Rebel de verwachtingen waarmaakt. Hij wordt geprogrammeerd voor 1,5 uur maar speelt 2,5 uur, vol energie!

Via sociale kanalen deelt hij foto’s van fans en tours. Hij heeft een apart Instagram-account waarop hij de muziek deelt waar hij naar luistert. Hij is ontzettend transparant. Voelt zich ongemakkelijk in bepaalde situaties en kan (wil) dat niet verbergen. Jett Rebel is als Boer zoekt Vrouw: echt, niets is gespeeld.

Generatie
Jett Rebel is een tikkeltje androgyn. Draagt graag jurken en nagellak. Voor  jongeren maakt hem dit interessant. Veel jongeren voelen zich niet begrepen, niet “normaal”. De generatie Jett Rebel krijgt ontzettend veel prikkels. In Jett Rebel vinden ze een koning van de &;onbegrepenen&;. Hij is een hipster. Volgt zijn passie. Doet wat hij wil. Blijft dichtbij zichzelf. Hij shopt bij Urban Outfitters en American Apparel. Hij is vintage, draagt brillen, post foto’s van katten en ‘unicorns’, enzovoort. Jett Rebel is de stem van zijn generatie. Hij is de Lena Dunham van Nederland.

Jett Rebel verenigt in één persoon zo&;n beetje alle kwaliteiten die nodig zijn voor een marketingstrategie in deze tijd. Het product klopt, er is liefde en hij voedt verschillende doelgroepen met verschillende soorten content via verschillende kanalen. Als ik aandelen Jett Rebel zou kunnen kopen, wist ik het wel.

Sjanne de Haan is recent afgestudeerd in Media en Entertaiment en werkt momenteel als commercieel medewerker e-commerce bij THR Apeldoorn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie